Anmeldelse: Krøniken om Morika #1: Sandsnogens Bid

30898512pink 4 stjerner



  • Titel: Sandsnogens Bid
  • Serie: Krøniken om Morika #1
  • Forfatter: Sidsel Sander Mittet
  • Antal Sider: 342
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Facet
  • ISBN: 9788793456013
  • Læst: 24/8 til 28/8

Sekshundrede år før Eshri, Korau og deres venner atter forener Morikas to folkeslag, i den tid, hvor nationens historie bliver skabt, har hilaerne endnu magten.

I den ene ende af landet kæmper den unge kriger Aaton for at finde sin plads i hilaernes hierarki. I den anden ende forsøger den sekstenårige morikaner Itua at komme overens med de forventninger, hendes familie stiller til hende.

På trods af Aatons og Ituas forskellige kulturer, historie, liv og drømme, flettes deres skæbne sammen i dét, der både skal blive Morikas største myte og dybeste tragedie.

Sandsnogens bid er første bog i trilogien Krøniken om Morika.


Anmeldereksemplar fra forlaget Facet.

I den oprindelige Morika-serie refereres der til historien om Itua – og her får vi den så. SANDSNOGENS BID er den første bog i en trilogi, der foregår 300 år før Morika-trilogien. Og det var virkelig en god bog!

Bogen følger to hovedpersoner, som skiftes til at fortælle historien: Itua og Aaton. Jeg var lidt bekymret for om Itua ville minde om Eshri, men Itua er en helt anderledes person. Hun er meget mere fyrig, vild og fuld af temperament og har en vilje af stål. Hun er totalt kick-ass, og jeg elskede det! Jeg identificerede mig rigtig meget med Itua. Aaton er så en helt anden personlighed. Han er også fuld af handlekraft og kick-ass-ness, men han er også mærket af at være en halvblods. I starten kunne jeg vældig godt lide Aaton, men hen mod slutningen blev jeg lidt træt af ham – mere om det senere.

Nu kender vi jo allerede universet fra Morika-trilogien, men jeg synes det var fedt at få fortalt en historie som er en del af Morika-seriens historier og legender. På den måde bliver der ligesom bygget mere på universet, for Morika og hilaernes land og måden man lever på er helt anderledes her 300 år før Oryndro. Jeg var fan!

Det som bogen vinder på er historien og plottet. Jo, Itua og Aaton er faktisk ret gode hovedpersoner, men det var historien der gjorde den virkelig spændende. Der er rigtig meget politik involveret, der er planer, løgne og bedrag, og man ved aldrig helt hvordan det skal slutte. Der er meget action, men det politiske spil fylder lige så meget, og det var det jeg virkelig fandt spændende. Alle lader til at bedrage alle, og jeg var vild med det! Og så er det også Byroon. Han er fandeme en awesome karakter! Man hader ham, man elsker ham, nogle gange begge dele på én gang, og det er vildt fedt!

Nu giver det jo ret godt mening at sammenligne SANDSNOGENS BID med Morika-trilogien, og jeg synes helt klart at SANDSNOGENS BID var flere længder bedre end Morika. Mange af de issues jeg havde med Morika havde jeg ikke her, og syntes virkelig godt om det politiske spil og Itua som hoevedperson. Når bogen så ikke får de fulde fem stjerner, så er det fordi jeg havde det lidt svært med Aaton, især mod slutningen af bogen. Jeg blev egentlig lidt træt af ham, jeg synes han var lidt for meget forelsket hundehvalp, og han foretog nogle virkelig dårlige valg. Hvor Itua ligesom bliver mere skarp og kalkuleret, så bliver Aaton lidt til et skvat en gang imellem, og jeg kunne virkelig godt have tænkt mig at han også var blevet skarpere og klogere. Lidt af samme årsag tabte jeg også lidt følelse for romantikken.

Men alt ialt, så er SANDSNOGENS bid både en virkelig god første bog i trilogien og en virkelig god prequel til Morika. Især var jeg vild med det indviklede plot og de politikske aspekter, at bogen var fuld af løgne og bedrag. Men Itua var også vildt awesome, og Byroon! Byroon er virkelig awesome!

3 meninger om “Anmeldelse: Krøniken om Morika #1: Sandsnogens Bid

  1. Pingback: Nyt på Reolen #107: Pre-Fantasyfestival | Sus' bogblog

  2. Pingback: Sandsnogens bid – Krøniken om Morika #1 | Bibliotekattens Bøger

  3. Pingback: Nyt på Reolen #109: Bogbloggertræf | Sus' bogblog

Skriv en kommentar