Anmeldelse: Stormlysfortællingerne #1: En Konges Vej, del 2

36445494

pink 5 stjerner

 

 

  • Titel: En Konges Vej, del 1
  • Serie: Stormlysfortællingerne #1
  • Forfatter: Brandon Sanderson
  • Antal Sider: 887
  • Udgivelse: 2017
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: The Way of Kings part 2
  • Forlag: Ulven & Uglen
  • ISBN: 9788793349261
  • Læst: 1/11 til 12/11

”Far,” sagde Adolin, mens han gik frem og tilbage i Dalinars opholdsstue. ”Dette er vanvittigt.” ”Det er sandelig passende,” svarede Dalinar tørt. ”Da jeg – lader det til – også selv er det.” ”Jeg har aldrig hævdet, at du var vanvittig.” ”Rent faktisk,” konstaterede Renarin,” mener jeg nu nok, at du gjorde.” De tre var alene i Dalinars opholdsstue og afventede dagens højstorms komme. Der var gået en uge, siden Dalinar havde gjort sine sønner bekendt med sin plan om at træde tilbage som Højfyrste.

***

Dalinar ser syner, og hans fjender griner af ham bag hans ryg. Hans sønner frygter for hans helbred. Der er kun en løsning: at træde tilbage som Højfyrste. Shallans brødre sælger familiens ejendele og holder de kreditorer hen, som de kan. Men tiden løber ud. Shallan må snart eksekvere deres plan, eller overlade sin familie til dens dystre skæbne. Jo længere tid hun arbejder for Jasnah, jo mere elsker hun sit nye liv, og tyveriet vil sætte alting over styr. Nederst i samfundet kæmper Kaladin for at overleve, for at samle Bro 4 og for at finde en vej ud af deres dødsdom. Men hans overordnede har bemærket ham, og når man er bromand, er det det sidste, man ønsker.

En konges vej del 2 er anden del af Brandon Sandersons episke serie Stormlysfortællingerne.

[ Sponsoreret ]

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Ulven & Uglen, og skal dermed markeres som reklame ifølge markedsføringsloven. Jeg har ikke modtaget penge for at anmelde eller omtale bogen, hverken positivt eller negativt.

2. Del af En Konges Vej blev den bog der overbeviste mig om, at Brandon Sanderson er helt og aldeles genial. Den første bog føltes meget af vejen som introduktion, hvad den jo egentlig også er, eftersom det på engelsk er én bog, og ikke to. Men det er i den her bog det hele begynder at give mening, det er her alle de små røde tråde begynder at blive flettet sammen, og det er her det gik op for mig at det her kunne ende med at blive den mest fantastiske, episke fantasyserie nogensinde.

Altså, nu var jeg jo ret lang tid om at læse den, men den ER altså også en basse på næsten 900 sider. Forskellen mellem den her og den første bog var, at den her var afsindigt spændenden. Det er ikke fordi den er propfuld af action eller på nogen måde kan karakteriseres som hæsblæsende, men det er den slags bog der opsluger dig hver gang du samler den op, og som man forsvinder ind i.

Universet er enormt stort, og du skal heller ikke forvente at du ved alting efter den her bog. Alle de forskellige kulturer, racer, mennesker, citater, dyr og planter, den lange og mystiske historie Roshar har, magien, åndstøbningen, Spren, der er så meget som karaktererne ikke ved, og som du heller ikke ved. Men det er så spændende, det er episk og stormslået, og efterhånden som du som læser lærer mere om det hele, så gør karaktererne også, og endelig bliver det tydeligt hvad den her serie egentlig handler om. Du lærer det sammen med karaktererne, og det er en fed følelse.

Det er samtidig også den slags bog der har dybe, komplekse karakterer. Det er en fornøjelse at følge Kaladin, Shallan og Dalinar, efter den første bog kender du dem, og her følger du dem opdage noget, både om sig selv og om verden, og det gør dem til karakterer du kan relatere til, og som du føler noget for.

Det er ikke fordi det er den perfekte bog, jeg synes for eksempel ikke jeg havde behov for at vi skiftede til Kaladins fortid – jeg ville have haft det fint med at Kaladin bare havde fortalt om det i nutiden, hvis i forstår hvad jeg mener? Der er også andre småting, men helt ærligt? Det gjorde egentlig ikke noget, jeg tog det bare med som det nu var, og jeg følte faktisk ikke det trak ned.

Det den her bog kan give dig er en helt fantastisk historie med fantastiske karakterer. Det er ikke nødvendigvis en pageturner, men det er den slags bog der suger dig ind i universet, og som giver dig en historie du ikke glemmer bagefter. De sidste 300 sider er afsindigt spændende, og efter at have vendt den sidste side kan jeg ikke vente med at læse den næste! Der sker så meget, og jeg vil så gerne vide hvad der sker efter alt det. Absolut anbefalelsesværdig, fantastisk og episk fantasyserie, og hvis de næste bøger i serien er bare halvt så gode som den her, så kunne det her godt gå hen og blive en favorit. Time will tell, og hvornår kommer toeren?

Skriv en kommentar