Lydbogsanmeldelse: Magikerens Lærling #1: Tessia

12034735

pink 5 stjerner

 

 

  • Titel: Tessia
  • Serie: Magikerens Lærling #1
  • Forfatter: Trudi Canavan
  • Tid: 10T
  • Udgivelse: 2011
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: The Magician’s Apprentice
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 9788758815367

 

Han befamlede Tessia og begyndte at løsne hendes tøj.
Hun fik gåsehud af afsky over hele kroppen.
Det dunkede i hendes hoved som var det ved at sprænges.
Væk! Væk! Forsvind! tænkte Tessia, og følte en voksende kraft inden i sig.
Kort efter lød et rungende brag og et flammende lysskær fyldte rummet …

Følg Tessia fra det øjeblik hvor hun opdager at hun har magiske kræfter

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Tessia er alt det en fantastisk fantasy skal være, og så var den tilmed helt fantastisk som lydbog. Oplæseren laver stemmer til de individuelle karakterer, og hun giver rigtig god indlevelse i bogen gennem den måde hun læser op på, måden hun lægger tryk på visse ord og den slags, i stedet for bare at læse monotont op. Der var masser af følelse i det, og det fungerede altså bare!

Det har været en lidt op og ned-oplevelse med Trudi Canavans bøger for mig. De er sådan lidt hit or miss, jeg synes den første bog i Black Magician-trilogien var god, toeren var fantastisk, og 3’eren virkelig god. Den Hvide Præstinde kunne jeg absolut ikke lide, men Magikerens Lærling mindede mig om hvorfor jeg syntes Black Magician-trilogien var så god.

Vi starter ud med at stifte bekendtskab med Tessia, som er assisten for sin far, der er healer i landsbyen hvor Baron Dakon holder til – og btw, undskyld hvis jeg staver nogle af navnene forkert, jeg har jo kun hørt den på lydbog, såeh. Nå, men Baron Dakon har besøg af en Sarkansk troldmand ved navn Takado, og i modsætning til Kyralierne – hvor vi befinder os – så holder Sarkanerne slaver. Takados slave kommer så til at gøre et eller andet forkert, og Takado tæver ham synder og sammen. Altså ender det med, at Tessia og hendes far må forsøge at lappe slaven sammen, for han er Takados vigtigste kraftkilde.

Magikerens Lærling er en prequel til Black Magician-trilogien (eller De Sorte Troldmænd-trilogien som den hedder på dansk), men du behøver ikke at have læst De Sorte Troldmænd først, ligesom du heller ikke behøver at have læst Magikerens Lærling for at kunne læste De Sorte Troldmænd. De er uafhængige af hinanden, men tilføjer noget til hinandens historie, hvis det giver mening?

Tessia er en rigtig god karakter at følge, hun er klog, venlig, hun føler med andre og er virkelig god til at tænke sig om og tage en beslutning. Hun er handlekraftig, men uden at være en led kælling, og hun kan sige fra på en fornuftig måde. Jeg syntes virkelig godt om hende! Ud over Tessia, så er der også synspunkter fra Dakon, hans lærling Yayan, og Takado og hans Slave, hvis navn jeg virkelig ikke kan huske. Det fungerer rigtig godt, og de bidrager alle sammen med noget til historien, har tydeligt forskellige synspunkter og holdninger, og det giver rigtig god dynamik i bogen at skifte mellem for eksempel velovervejede, erfarne Dakon, opblæste og lettere hovne Yayan, milde og kløgtige Tessia og Takado, den brutale, Sarkanske troldmand der synes det er helt OK at holde slaver.

Jeg fandt bogen helt absurd spændende. Det er ikke fordi den er proppet med action, men der sker hele tiden noget, samtidig med der også er plads til at karaktererne kan diskutere kamptaknik under en magilektion, hvordan man opfører sig i storbyen og alle de her små detaljer der gør, at man virkelig føler universet er gennemtænkt, og at personerne faktisk overvejer det de gør og de konsekvenser det måtte have. Jeg hader, når karakterer bare kaster sig hovedkulds ud i alt muligt uden at tænke sig om – her tænker folk sig om, og det betyder universet også får meget mere liv, fordi der bliver plads til detaljerne om magi, livsstil, hvordan Sarkana er forskellig fra Kyralia og så videre.

Jeg er egentlig rimelig uforstående overfor at den her bog er delt i 3, men som lydbog er det egentlig meget rart – ellers ville den være 30 timer lang, og det er lidt mere overkommeligt at gå i gang med en der er 10 timer end en der er 30.

Jeg var virkelig begejstret over den her lydbog, historien og karaktererne i sig selv var spændende, men som lydbog var den også fantastisk. Godt oplæst, og jeg tabte aldrig fokus eller spacede ud og tænkte på noget andet mens jeg hørte den. Den kan absolut anbefales, både som lydbog og almindelig bog. Det er virkelig godt fantasy!

2 meninger om “Lydbogsanmeldelse: Magikerens Lærling #1: Tessia

  1. Ej, hvor er det sjovt. Jeg brød mig virkelig ikke om den. Har du læst den først? Jeg synes, ikke der skete noget – og kan jo se, at den danske udgave er delt i tre, hvorimod den engelske er én bog. Jeg hørte kun den første.

    Min mand er vild med Canavan, men efter den her lydbogsoplevelse, så har jeg været tilbageholdende. Ps. hans favorit er i øvrigt også The Black Magicians 😉

    1. Nej, jeg hørte den bare på lydbog 😀 Der sker egentlig heller ikke rigtig noget, men jeg kunne virkelig godt lide at høre om de forskellige karakterers overvejelser til forskellige ting, det syntes jeg var mega spændende!

Skriv en kommentar