Anmeldelse: Mellem Himmel og Helvede #1: Daniel

32890460-1pink 4 stjerner

  • Titel: Daniel
  • Serie: Mellem Himmel og Helvede #1
  • Forfatter: Anne Christine Eriksen
  • Antal Sider: 305
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 978-87-7171-190-5
  • Læst: 28/12 til 3/1

Farven var så tydelig mod de snehvide kroppe og det lyse gulvtæppe. Den skreg og skreg mod ham i det ellers så nydelige soveværelse. Den skreg til ham, indtil hans øjne blev våde, og hans kæbe strammedes under et intenst pres for at tilbageholde et hulk. Nej, nej, nej …

155 år efter Krigen hærgede Jorden, er Det Forenede Skandinavien et af de få fristeder, hvor mennesker og Væsner fortsat lever sammen i fred. Daniel er et menneske, hvis liv er fyldt med studier og kæresteproblemer, indtil den dag han kommer hjem og finder sine forældre myrdet.

En flere tusind år gammel konflikt har nået hans hjem. I søgen efter hævn møder han elveren Lesta og hans brødre, som også jager forældrenes morder. Da de nægter at samarbejde, forlader Daniel selv Skandinaviens trygge rammer og rejser ud i Ødemarken – en verden opdelt i territorier og hærget af bander.

Her mødes de igen, og Lesta må sande, at der er noget fascinerende ved det stædige menneske. Daniel, der i første omgang ser brødrene som et middel til at nå sin hævn, bliver med tiden selv draget mod elveren.


Anmeldereksemplar fra forlaget Dreamlitt.

Jeg må indrømme, at coveret fuldstændig snød mig. Ud fra forsiden forventede jeg et middlegrade-ish eventyr, sådan en slags historie som ikke har de dybeste personligheder og hvor der er masser af action. Det der med at bedømme hvilken aldersgruppe bøger tilhører er lidt noget farligt noget (jeg nærmer mig 30 og læser både YA og middlegrade), men ud fra cover og bagsidetekst ville jeg have skudt den her bog til at være målrettet de 13-14-årige.

Det kunne den sådan set også godt være, men det er slet ikke den type historie jeg forventede. Vores hovedperson er 18, og skulle jeg beskrive bogen ville jeg sige det var en dystopisk urban fantasy. Der er et mordmysterie, der er en meget spændende fremtidig verden, en god hovedperson og en god romance. Det er ikke fordi den er explicit på sex-fronten, det er den slet ikke, men personernes alder, karakter og hele følelsen af bogen fortæller mig, at det her nok er lidt mere NA end det er YA – og efter at have læst den er den milevidt fra det jeg havde forestillet mig.

Nå, rant over. Det er faktisk en god ting at den ikke helt passede på det jeg havde forestillet mig, for eg kunne virkelig godt lide den her bog! Der er et virkelig gennemtænk og gennemført univers, godt hjulpet på vej af Håndbog Over Væsner, som man kan finde bagerst i bogen. Her står alt om racer, deres kulturer og andre ting, som kunne være relevante at vide. Det er en slags dystopisk fremtid, hvor der er fire store byer, hvor folk lever. Alt derudover kaldes ødemarken. Der findes drager, nephilimer, djævle, engle, faldne engle, varulve, vampyrer og alt muligt andet, og det var mega spændende. Godt gennemført og godt gennemtænkt, og det var totalt believable. Jeg troede på, at det her kunne være sådan fremtiden så ud.

Jeg var også virkelig positivt overrasket over karakterene. Det er primært Daniel der fortæller historien, men også Lesta kommer på banen. Derudover foregår det meste af historien sammen med en flok djævlesønner, og Den der dynamik der er mellem dem og Daniel er pissefed! Det er alle tiders venskab de har med hinanden, det var mega fedt! Og så for at gøre det en tand bedre, så er der gay romance. Pissefedt! Især fordi det ikke føltes forceret, men helt naturligt. Det store men kommer i forhold til dialogerne. Nogle gange er det folk siger bare plain weird. Slet ikke, som noget man normalt ville sige, og virker meget opstillet – og det var sgu lidt irriterende nogle gange.

Der er rigtig meget action i bogen, og det hele handler egentlig om hvem der myrdede først Daniels rigtige forældre, og derefter hans adoptivforældre. Der er også noget med nogle stjålne diamanter, rubiner og smaragder, og et muligt plot om noget spoilery jeg ikke kan udtale mig om. Men der foregår helt klart noget stort!

Så altså, det her er dystopisk urban fantasy med gay romance og pissegode karakterer, og du må for guds skyld ikke dømme den her bog på coveret. Der gemmer sig en virkelig god historie indeni!

5 meninger om “Anmeldelse: Mellem Himmel og Helvede #1: Daniel

  1. Frk. Hyms

    Fedt at den var god! Det er sådan en bog, jeg var gået LANGT udenom på grund af coveret. Nøj, hvor det bare ligner en dårlig selvudgivelse :/

    1. Coveret er helt forfærdeligt, du må endelig ikke lade det skræmme dig – det her er et forbilledligt tilfælde af døm-ikke-bogen-på-coveret. Den er faktisk rigtig god, og slet ikke så barnlig eller useriøs, som coveret måske får den til at se ud.

  2. Pingback: Kender du? #1 Anne Christine Eriksen | Pipalukbooks

Skriv en kommentar