2016’s 10 Bedste Bøger

Sidste år lavede jeg ikke en rangeret liste, men viste bare de 12 bedste fra 2015. I år har jeg været streng og pillet de 10 bedste bøger ud jeg læste i 2016 – og jeg har søreme også strammet mig an og givet dem placeringer fra 1 til 10. Men ret skal være ret, så der kommer lidt honorable mentions til sidst – jeg læste næsten 100 bøger i 2016, så der er altså nogen der fortjener at blive nævnt, selvom de ikke lige nåede ind i top ti.Så uden flere dikkedarer, her er de 10 bedste bøger jeg læste i 2016:

sejlvaeveren_361504

1. Sejlvæveren af Muffy Morrigan

Sejlvæveren blæste mig fuldstændig bagover, og det var totalt uvirkeligt. Tidligere på året havde jeg nomineret Ravnenes Hvisken som den bedste bog jeg havde læst siden Hunger Games – og så kommer den her ud af det blå, og den var simpelthen så fucking fantastisk at hvis du ikke har læst den, så bliver du simpelthen nødt til at gøre det! Der er drager, der er magi, der er komplot og snigmordsforsøg, rænkespil og løgne, alt sammen i rummet tilsat gamle sejlskibe af træ. Det var SÅ freaking godt, jeg åd det råt, og jeg har spurgt Muffy Morrigan på Twitter – der er mere Fenfyr og Tristan undervejs! Anmeldelse her.

Ravnenes hvisken cover.indd

2. Ravnenes Hvisken – Bog 1 af Malene Sølvsten

No surprise there, Ravnenes Hvisken er fuldstændig fantastisk og jeg elskede den så meget! Det kan godt være bogen er 700+ sider lang, men jeg fløj igennem den og elskede hvert sekund. Hvis du ikke vil læse Sejlvæveren, så giv i det mindste den her et forsøg. Den er dæleme go’! Anmeldelse her.

domtude_1024x1024

3. Dømt Ude, Off Campus #3 af Elle Kennedy

Det kommer nok heller ikke som en overraskelse, at man kan finde alle tre Off Campus-bøger på den her liste. Men min absolutte favorit var altså 3’eren, Deans bog. Det er hot, sexet og rimantisk og vildt addictive! Anmeldelse her.

aftaltspil_v3_1024x1024

4. Aftalt Spil, Off Campus #1 af Elle Kennedy

Den her serie, den var bare en vinder for mig. Så god! Hver bog følger et par om man vil, og ham Garret der? Guuud hvor er han hot altså! Ligesom med alle de andre bøger i serien er den propfuld af skide god humor, mega hot sex og romance. Anmeldelse her.

lagtpais_1024x1024

5. Lagt På Is, Off Campus #2 af Elle Kennedy

Jeg gider ikke gentage mig selv en hel masse, så jeg siger bare at hvis du kan lide sjove, sexede bøger, så læs den her serie ❤ Anmeldelse her.

somdusermig

6. Som Du Ser Mig, Losing It #3 af Cora Carmack

Hele den her serie er fantastisk, men det var altså især bog 3 der vandt mit hjerte. Fantastisk romance, hot set og roadtrip gennem sydeuropa. Så fantastisk! Hvis du kunne lide Off Campus-serien, så er det helt klart forsøget værd at prøve den her serie. Anmeldelse her.

050511_packshot

7. Golak, Det Døde Land #1 af Josefine Ottesen

Jeg har set den her bog på bibliotekets hylder, den har stået ulæst på mine egne i hundrede år, og jeg fatter seriøst ikke hvorfor jeg ikke læste den serie noget før. Den er fucking fantastisk jo! Det er ikke den mest actionfyldte serie, men den er så medrivende, og bog et er klart min favorit. Såååååå god! Anmeldelse her.

genfodt

8. Genfødt, Shadow Falls After Dark #1, af C. C. Hunter

Bare lige for at slå det fast, så er det her en efterfølger-serie til Shadow Falls-serien (som jeg btw også elskede), så du skal ikke give dig i kast med den her uden at have læst Shadow Falls først, ellers bliver du spoilet. Men bortset fra det, så var Genfødt simpelthen fantastisk! Det er Della der fortæller historien, og jeg elskede mysteriet og teenagefnidderet og det hele, den var vildt spændende og mega svær at slippe. Anmeldelse her.

index2

9. En Flænge i Himlen af John Green

En flænge i himlen var bogen jeg havde svoret aldrig at læse, som jeg alligevel ved en pludselig indskydelse gik i gang med, og det var også bogen som totalt slog benene væk under mig. Den var helt fantastisk jo! Folk siger at de tudede øjnene ud til den, men jeg synes faktisk ikke den var specielt sørgelig, jeg synes mere den var livsbekræftende. Og fantastisk god! Anmeldelse her.

dronningen_af_tearling_bibi_n

10. Dronningen af Tearling, Dronningen af Tearlig #1 af Erika Johansen

Det her er faktisk en af de bøger, som ikke fik fem stjerner. Men når jeg tænker tilbage på det jeg har læst i 2016, så bliver den her ved med at poppe op i mit hoved, og jeg får jævnligt lyst til at genlæse den. Det er fantasy, og den var virkelig god – og sådan som jeg har det med den nu, så kunne den godt gå hen og blive en all-time favorit. Mine all-time-favoritter er ikke alle sammen nogen jeg nødvendigvis har givet 5 stjerner alle sammen, men det er de bøger som jeg aldrig glemmer og som jeg tit får lyst til at genlæse (eller har genlæst en masse). Anmeldelse her.

Og så er der også en bunke honorable mentions, som også er blandt dem jeg tænker tilbage på som virkelig gode bøger:

  • Nicole Boyle Rødtnes: Ilttyv #3: Under Sløret
  • Maria V. Snyder: Glass #2: Sea Glass + Glass #3: Spy Glass
  • Michella Rasmussen: Stalker
  • Anika Eibe: Er Du Okay, Marie?
  • Boris Hansen: Panteon-Sagaen #1: Vejen til Panteon
  • Veronica Roth: Under the Never Sky #2: Through the Ever Night + Under the Never Sky #3: Into the Still Blue
  • An Ember in the Ashes #2: En Flamme i Natten

 

5 meninger om “2016’s 10 Bedste Bøger

  1. Ja, er så meget med på Off-Campus! 3’eren er bare den bedste, og ja, derefter Garrett og så Logan 🙂 Og jeg har abstinenser nu – kan du finde på noget, der er lidt derhen af, som jeg kan kaste mig over nu? (Har læst Losing it! Og jeg er også mere til Off-Campus, som er mere hot!) 😀

    1. Den serie er bare så god! Åha ❤ Hmm, skal det være dansk eller engelsk? Hvis dansk, så har jeg hørt at Tangled . Den Du Hader at Elske skulle være erotisk romantik med masser af humor, og det lyder jo lidt henad Off Campus, selvom Tangles vist er lidt mere voksen. Men jeg har ikke læst den, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed 😛 Det er sådan lige det eneste jeg kan komme på – måske Absolute Lovers af S. J. Hooks? De findes også på dansk, men jeg har ingen idé om de minder om Off Campus, kun at det er romance og sex. Hvis det må være engelsk, så fandt jeg den her liste på Goodreads for noget tid siden: https://www.goodreads.com/book/similar/44100599-the-deal . Jeg hælder selv rimelig meget til at læse den der Game On -serie, når jeg engang får penge til at købe en bog for 😛

      1. Thanks! Tangled er på min tbr (lydbog) på Mofibo, så den skulle jeg måske give en chance snart. De der lister, med bøger der ligner er altid lidt farlige (læs: jeg er blevet skuffet før), men The Game-lyder ganske rigtigt meget ala Off-Campus, den er klart noteret på tbr over hotte bøger 😉

Skriv et svar

