Anmeldelse: Hjerte I Vente

• Forfatter: Camilla Wandahl
  • Antal Sider: 192
  • Udgivelse: 2009
  • Forlag: Høst og Søn
  • ISBN: 9788763848787
  • Læst: 3/1 til 4/1

Hjerte rimer på smerte på anderledes vis i den populære forfatter Camilla Wandahls debutroman fra 2009: Her følger læseren 14-årige Gry, der er spændt ud mellem angsten for en hjertesyg lillesøster og sin første store forelskelse.

Gry kan ikke fortælle nogen om sin angst, for ingen vil forstå hende. Det fortæller i hvert fald Den Gule, der ser på hende fra spejlet med sine pisgule vinger. Men så bliver 19-årige Andreas vikar på billedskolen, og Gry begynder at åbne op. Men er der overhovedet plads til kærlighed, hvis ens hjerte allerede er fyldt til bristepunktet med bekymring?

Hjerte i vente fortæller om det mest heftige forår i 14-årige Grys liv. Om hvordan det føles, når ens familie er i venteposition, mens livet udadtil fortsætter som altid. Om veninder, skole og kærester. Og om hvor umulig kærlighed kan føles.

Anmeldereksemplar fra forfatter Camilla Wandahl og forlaget Høst og Søn.

Noget af det absolut bedste ved den her bog er måden, den behandler den umulige kærlighed. Hvor er det rart, at der ikke bliver moraliseret, fordi fyren er meget ældre end hun er. Da jeg var fjorten synes jeg det var fucking træls, når forældre blev helt umulige over kærester, de mente var for gamle. Her er ikke noget med at Gry lærer at forældrene har ret, i stedet handler det om kærlighed, og hvor var det fedt!

Men altså, jeg gav kun bogen to stjerner. Der er to ting der ligesom gjorde, at den her bog bare ikke spillede for mig. For det første, så er den her alt, alt for metaforisk og melankolsk for mig. Der er alt for mange billedlige sammenligner, alene der her med at ventetiden på at få et nyt hjerte til Freja kaldes for Vente. Det er simpelthen bare ikke min kop te.

Derudover, så har jeg det svært med hvordan Gry opfører sig – nærmere bestemt, så forstår jeg ikke hvorfor hun ikke fortæller nogen noget om Freja. I stedet sårer hun alle og efterlader et spor af ødelæggelse, og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor. Jo, det er da svært, og jeg kan da også godt forstå hun ikke har lyst til at tale om det – og det behøver hun heller ikke, men behøver hun behandle alle andre på den måde? At man har ondt indeni giver ikke en ret til at behandle andre dårligt, og sorry, men her er det helt klart meningen jeg skal have medlidenhed med Gry og forstå, at det ikke er hendes skyld. Men det ER hendes skyld, hun vælger selv hvordan hun vil behandle andre mennesker, og derfor kan jeg bare ikke have medlidenhed med hende.

On a positive note, så synes jeg faktisk det hele virkede meget realistisk. Gry oplever rigtig mange typiske teenageproblemer, blandet med hele hurlumhejet med Freja. Der er egentlig en rigtig god balance mellem de ting, at man får set hvordan der faktisk også er en form for hverdag, selvom Frejas sygdom fylder så meget. Jeg var glad for, at der var plads til Gry som person, at det hele ikke kom til at handle om Frejas sygdom, men om Gry.

Men hånden på hjertet, så var jeg bare virkelig gal på Gry over den måde hun behandlede andre mennesker på. Er det realistisk? Ja, helt klart, men jeg bifalder det ikke, jeg kunne ikke lide det og jeg synes hun opførte sig råddent. Jeg var egentlig virkelig godt underholdt gennem bogen, den er meget medrivende, men jeg synes altså det hele blev lige lovlig metaforisk og melankolsk. Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: jeg kan altså bare bedst lide når man kalder en spade for en spade.