Anmeldelse: Beautiful Idols #1: Rivalerne

ItemImage
pink 4 stjerner



  • Titel: Rivalerne
  • Serie: Beautiful Idols #1
  • Forfatter: Alyson Noël
  • Antal Sider: 334
  • Udgivelse: 10/5 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Unrivaled
  • Forlag: Harper Collins Nordic
  • ISBN: 978-87-93400-18-4
  • Læst: 25/4 til 27/4

Rivalerne er New York Times bestseller-forfatteren Alyson Noëls første bog i en nervepirrende trilogi, om hvordan vores største drømme kan blive vores værste mareridt. Layla Harrison vil være journalist, hun vil noget med sit liv og hun gider ikke tilbringe dagene med at hænge ud på stranden mere. Aster Amipur skriger næste gang en casting leder siger; ”Vi har brug for folk med forskellige baggrunde, men ikke en med din i denne omgang.” Tommy Phillips drømmer om, at hans guitarspil vil få hans kendte, men fraværende far, til at lægge mærke til ham. Madison Brooks derimod tog selv kontrollen over sin skæbne for længe siden. Hun er Hollywoods pt. hotteste stjerne, og at hun har trampet på alt og alle på sin vej mod toppen, er ikke noget, hun gider bruge tid og energi på at tænke over. I hvert tilfælde ikke før Layla, Aster og Tommy havner i VIP delen af det glamourøse natteliv i Los Angeles. De lokkes ind i et risikofyldt spil, hvor Madison Brooks er målet. Og da de tænker, at nu … nu har de endelig en enkeltbillet til det liv, de har drømt om, forsvinder Madison.


Anmeldereksemplar fra forlaget Harper Collins Nordic.

Det her er simpelthen den mest fængende og svære bog at ligge fra sig når man først kommer i gang. Jeg smuglæste i timerne, i pauserne og mens jeg lavede mad, for jeg måtte hele tiden liiiige have et kapitel mere med.

Den kan nok bedst beskrives som en YA thriller. Der er glitz og glamour i bedste hollywood-stil, dyre biler, designertøj og sko i tusind dollars-klassen. Historien fortælles af tre hovedpersoner plus Madison Brooks. Historien starter før Madison forsvinder, hvor en af Hollywoods store klubejere indbyder de unge, rige og smukke til en konkurrence. Blandt de tre deltagere er Aster, Tommy og Layla. Tre meget forskellige personer fra meget forskellige baggrunde. Aster er datter af en rig persisk familie. Layla drømmer om journalistskolen. Tommy drømmer om at blive rockstjerne. Og at vinde den her konkurrence vil give dem hver især det de gerne vil have.

Magien i den her bog består i det som forfatteren gør med karaktererne. Du danner dig lynhurtigt et indtryk af hvem de er en mening om dem. Men alt det bliver vendt på hovedet, undervejs i bogen skifter du mening og danner dig en helt anden holdning til dem hver især. Der er ikke noget der er sort og hvidt. Hvor langt vil de her mennesker egentlig gå for at få det de vil have? Og hvad er prisen for deres handlinger? Det er virkelig sjældent at jeg ændrer mening om karakterer så drastisk som jeg gjorde det i den her bog, og det var fedt!

Det som gør at bogen er afsindigt svær at lægge fra sig er dels karaktererne, men allermest er det historien. Først og fremmest afsluttes hver kapitel med en slags mini-cliffhanger-følelse, som gør at man får afsindig trang til lige at snuppe et kapitel mere. Kapitlerne er også ret korte, så det er så nemt at klemme et kapitel mere ind. So. freaking. addictive! Derudover er det hele baseret på et mysterie. Madison Brooks forsvinder, men det sker faktisk først til sidst i bogen. I stedet handler det om det der sker op til hendes forsvinder, under den og lige efter. Man bliver lynhurtigt viklet ind i et spind af løgne og bedrag, og tilsat Hollywood glitter og glamour plus det vilde natteliv er det bare en helt fantastisk spændende kombination. Efter at have læst bogen må jeg ærligt indrømme, at jeg på ingen måde har gættet hvordan det hele hænger sammen. Jeg har mistanker, men jeg ved ingenting, og jeg føler heller ikke jeg ved det. Spændingen og mysteriet er der stadig, og det er feeeedt!

Bogen taber den ene stjerne på Layla. Jeg havde enormt svært ved at følge Layla sidst i bogen. Hun siger flere gange at hun vil på journalistskolen og det er det hun skal bruge pnegene til, men hen mod den sidste halvdel af bogen nævner hun det knap nok, og jeg kunne simpelthen ikke finde ud af hvor hun stod og hvad det egentlig var hun havde gang i. Hendes handlinger afspejlede ikke rigtig hvem hun selv påstår hun er, og jeg blev temmelig forvirret over hende. Hvad vil hun egentlig?

RIVALERNE er en virkelig god bog, som fanger fra første side. Man bliver lynhurtigt afhængig af bogen og må lige læse lidt mere og lidt mere og lidt mere. Der er masser af karakterudvikling, spænding, mysterier og et netværk af løgne og fordækte hemmeligheder. Manner jeg glæder mig til den næste!

Skriv en kommentar