Anmeldelse: House of Comarré #1: Uskyldigt Blod

29956785pink 4 stjerner




  • Titel: Uskyldigt Blod
  • Serie: House of Comarré #1
  • Forfatter: Kristen Painter
  • Antal Sider: 533
  • Udgivelse: Marts 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Blood Rights
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 9788758810775
  • Læst: 27/4 til 29/4

Chrysabelle er comarré, en særlig menneskerace hvis blod bliver solgt til skyhøje priser til de adelige vampyrer. Da hendes herre findes myrdet, bliver hun straks hovedmistænkt og må søge tilflugt i menneskenes verden.

Her møder hun Mal, en udstødt og halvt vanvittig vampyr, forbandet til at blive hjemsøgt af sine ofre.

Chrysabelle og Mal tvinges ind i en kamp mod en magtsyg vampyr som ønsker at sammensmelte menneskenes og de overnaturliges verden.

Taber de … taber menneskeheden …


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Jeg troede egentlig lidt det her var en YA vampyrbog, og jeg havde sådan lidt en idé om at den nok var lidt henad Twilight. Pige forelsker sig i vampyr, drama ensues. Men det var det bar slet ikke. Bogen foregår i en dystopisk fremtidsverden. Frankrig er blevet til Islamisk Republik Frankrig, og verden vrimler med sagnomspundne væsener. Ikke at menneskene ved noget om det, men de er der. Feerne, vampyrerne, hamskifterne, helvedeshundene. Jeg tror egentlig at bogen beskrives bedst som en slags True Blood blandet med Black Dagger Brotherhood i fremtiden, minus sexen. Så den er mere Urban Fantasy end den er YA paranormal romance. Men den var virkelig god, og helt anderledes end jeg havde forventet.

Historien fortælles skiftevis af Chrysabelle, Mal og nogle af de andre bipersoner, for eksempel Fiona, Tatiana og Doc. Det er mest Chrysabelle og Mal, og det fungerer rigtig godt. Chrysabelle og Mal er tiltrukket af hinanden, de vil bare ikke indrømme det, så der er en masse spænding og tiltrækning imellem de to, som fungerer rigtig godt når de skiftes til at fortælle. De er også meget to forskellige personligheder, så på den måde spiller det bare rigtig godt. Chrysabelle er lidt naiv og egentlig meget retskaffen. Hun har en god fornemmelse af hvad der er rigtigt og forkert, og naiviteten kan man jo ikke rigtig fortænke hende i, eftersom hun har levet det meste af sit liv i isolation eller som blodslave. Mal derimod er en hård nyser. Han ved præcis, hvor hård, kold og uretfærdig verden er og hvor brutal den kan være. Han er pessimistisk hvor Chrysabelle er noget mere optimistisk, og han er plaget af den forbandelse der binder hans ofres sjæle til ham. Der er virkelig meget romantisk spænding mellem de to, og selvom der ikke er en eneste sexscene i hele bogen, så er det slet ikke noget man mangler. De to er fantastiske sammen, de småskændes og er spydige og prikker til hinanden, samtidig med at de drages mod hinanden. Det er hot, og det er fedt!

Jeg må indrømme, at jeg er fuldstændig solgt på universet. Der findes vampyrer, selvfølgelig, men der findes også engle, djævle, alle mulige typer feer, spøgelser, hamskiftere og alt muligt andet. Jeg er vild med det, for eksempel finders der schifferfeer, som hvis du rører dem kan tage al information ud dit hoved, og hvis du kender deres tal får du magt over dem. Der er også helvedeshunde, som bruges som en slags blodhunde til at opspore folk. Jeg labber den slags i mig, jeg synes det er vildt spændende når man tager gamle sagn, skrøner og eventyr og gør væsenerne virkelig. Nu foregår det jo i fremtiden, men det er overhovedet ikke science-fiction-agtigt. Der er nogle ganske få referencer, for eksempel til Islamisk Republik Frankrig eller en iBot, men ellers er den ikke vildt futuristisk eller noget, og det fungerede faktisk rigtig fint. Der skete så meget andet og der var så meget med de forskellige væsener, at jeg ikke følte jeg manglede det.

Der gik lige 50-60 sider, før jeg for alvor var hooked på historien. Men da jeg først kom ind i den og der for alvor begyndte at ske noget – især efter Chrysabelle møder Mal – blev jeg virkelig fanget. Historien er spændende, og jeg var vild med mysteriet omkring ringen og morden på Chrysabelles gamle herre. Man tror, man ved hvordan det hænger sammen, men det gør man ikke. Den var spændende, og jeg læste de over 500 sider på ingen tid. Siderne vendte ligesom bare sig selv.

Jeg kunne godt have brugt, at Tatiana som skurk ikke var så overdrevet. Hun er meget skrukagtig på den overdrevne måde, holder slanger som kæledyr og dræber tjenestefolk til højre og venste. På en måde er hun meget simpel, og jeg kunne godt have tænkt mig at hun var lidt mere udspekuleret i stedet for bare plain evil. Jeg kunne også godt have brugt en prolog, hvor man ligesom blev introduceret til livet som Comarré. Der gik noget tid før jeg fandt ud af om de også var sexslaver eller om det var en form for arrangeret ægteksab eller hvad det lige var der foregik, og der gik længe inden jeg følte jeg vidste hvad det var Chrysabelle var flygtet fra.

For at opsummere, så var den her bog slet ikke som jeg havde forventet. Den var spændende og med et helt fantastisk godt univers med alle mulige og umulige typer af væsener. Jeg var vild med det, og jeg var også vild med at det er en dystopisk fremtidssetting historien foregår i. Jeg var glad for Mal og Chrysabelle sammen, og især når de skændtes var det virkelig underholdende. Slutningen er virkelig en cliffhanger, og jeg er spændt på at se hvordan det kommer til at gå i næste bog – for der er lige blevet vendt op og ned på alting.

Skriv et svar

