Anmeldelse: Girl Online #1: Girl Online

22510983

pink 4 stjerner




  • Titel: Girl Online
  • Serie: Girl Online #1
  • Forfatter: Zoe Sugg
  • Antal Sider: 369
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
    Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Girl Online
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702173963
  • Læst: 13/8 2015 til 15/8 2015

GIRL ONLINE er første roman af YouTube-bloggeren Zoe Sugg aka ZOELLA.

I bogen møder vi Penny, som har en stor hemmelig. Ingen ved, at det er hende, som er bloggeren Girl Online. På bloggen kan hun dele sine inderste tanker og følelser og være helt sig selv. Hun skriver anonymt om skolen, drenge, sin skøre familie og de panikanfald, som fylder mere og mere i hendes liv. Penny får sit livs eventyr, da hendes familie tager hende med til New York. Her møder hun den smukke guitarist Noah, som er alt, hvad hun nogensinde har drømt om.

Men Noah har også en hemmelighed. En hemmelig som vender op og ned på Pennys liv…


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal. Meninger og holdninger er mine egne.

Wauw hvor var det en god bog! Jeg vidste godt nok ikke at den foregik omkring juletid, jeg troede det var sådan en typsik sommerbog. Men det fungerede skide godt, selvom jeg læste den her i august, hvor vejret jo er noget anderldes end det ville være i december. Den var så sød, og den sidste halvdel af bogen slugte jeg på at par timer en aften, hvor jeg egentlig burde sove fordi jeg skulle tidligt op. Hov. Men den var virkelig god!

Lad os først lige snakke lidt om forfatteren. Zoe Zugg er nemlig pigen bag youtuberen Zoella – og jeg har faktisk fulgt hende på youtube i årevis! Jeg tror faktisk det var allerede før jeg startede bloggen, og det er da nogen år siden alligevel. Til at starte med var jeg helt oppe og køre, jeg synes Zoe er awesome – og så kom det frem, at det måske/måske ikke er hende der har skrevet bogen. Jeg blev med det samme skeptisk, ghostwritere fungerer tit ikke ret godt synes jeg, men det der med en bog omhandlende en blogger lokkede alligevel rigtig meget. Sener kom det så frem, at Zoe har haft en finger med i spillet omkring bogen, så den er ikke bare en eller anden random bog udgivet i hendes navn, og så besluttede jeg mig for at give den et forsøg. Og det fortryder jeg absolut ikke jeg gjorde!

Bogens hovedperson er Penny, og Penny er … kikset. Hun er klodset, hun er en outsider, og hun siger altid de helt forkerte ting. Især til fyre, og især til fyren hun er lun på – Ollie. Penny har en anonym blog på nettet, hvor hun skriver om sig selv, sine oplevelser og andre ting, hun har på hjerte. Bloggen er anonym, og der er ingen der ved, hvem hun er – selv ikke da bloggen bare vokser og vokser. Så sker der en episode som involverer hendes bedste veninde Meghan, og det ender med at Pen rejser til New York med sine forældre i julen, og med sig har hun sin bedste ven Elliot. Hun møder en fyr, og så sker der ellers ting og sager.

Til at starte med var jeg helt opslugt af bogen. Så kom de til New York, og så var der lige en små 100 sider, hvor jeg egentlig ikke var så skide interesseret i handlingen. Men derefter, på de sidste 200 sider kunne jeg på ingen måde slippe den bog. Jeg var igen komplet opslugt og jeg elskede simpelthen historien! Så overall, så var det her en virkelig god bog! Handlingen synes jeg fungerede rigtig fint, især i starten og i den sidste halvdel af bogen. Dramaet omkring Penny i begyndelsen – og Pennys akavethed – gjorde mig oprigtigt interesseret i den her historie, til dels fordi Pennys personlighed virkelig tiltrak mig. Jeg kunne simpelthen bare rigtig godt lide hende. Akavat, men sød, lidt en outsider, men med humor. Elliot var også fantastisk! En sjov, skæv peronlighed, og beskrivelserne af hans daglige outfits var hylemorsomme. Selve romantikken var generelt OK. Ikke noget jeg gik vildt meget op i, jeg var mere interesseret i Penny som person, og det drama der var forbundet med hendes skole i Brighton.

Jeg synes så til gengæld, at det her med Pennys panikanfald var sådan lidt underligt. Det føltes lidt malplaceret, og det var meget nemt skøjtet hen over. Derudover, da hun møder Noah mister hun pludselig 80% af hendes akavethed og klodsethed, og formår endda at flirte lidt. Det fandt jeg også en smule urealistisk, men overall var det to mindre ting, som jeg egentlig ikke tænkte så meget over.

Så overall var det her en virkelig god læseoplevelse. jeg elsker følelsen af ikke at kunne slippe en bog, og det fik jeg her gennem de sidste 200 sider. Skidt med nattesøvnen, den kan vente! Jeg var måske ikke helt vild med romantikken, og Pennys panikanfald synes jeg også var lidt for nemt fikset om man så må sige. Men altså, skide god ungdomsbog med god romantik, spænding og en virkelig god slutning!

4 meninger om “Anmeldelse: Girl Online #1: Girl Online

  1. Den lyder virkelig fin, men jeg må indrømme at hele ghost-writer situationen også har afskrækket mig lidt. Jeg er ellers virkelig glad for Zoe – hun er simpelthen så sød!
    Måske bogen dog skal have en chance – eventuelt når vi når til vinteren så?

    1. Jeg er i hvert fald glad for jeg gjorde det! Det er ikke revolutionerende litteratur, men den er god, sjov, underholdende og spændende. Jeg ved ikke hvor meget Zoe har været en del af det, men jeg syes godt jeg kan mærke lidt af hende i bogen – selvom man jo som viewer ikke ligefrem kender hende, men du ved nok hvad jeg mener. Den føltes ikke ghostwritten.

  2. rebecca

    Jeg vidste overhovedet ikke noget om ghostwritter situationen. Men jeg syntes det var en fantastisk bog læste den på 4 dage. Jeg har også læst 2’ern. Lidt barsk men ellers god.

Skriv en kommentar