Genanmeldelse (Lydbog): Everlife #1: Firstlife

  • Titel: Firstlife
  • Serie: Everlife #1
  • Forfatter: Gena Showalter
  • Tid: 12 timer 17 minutter
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Genre: YA Science Fiction
  • Forlag: Harlequin
  • ISBN: 9781488201134

I’ve been told history is written by survivors. But I know that isn’t always true. My name is Tenley Lockwood, and very soon, I’ll be dead. This is my story—but the end is only the beginning.

Tenley “Ten” Lockwood has spent the past thirteen months locked inside the Prynne Asylum. She’s earned her rep as the craziest of crazies, but that doesn’t stop the torture. Ten can leave, but only if she allows her parents to choose where she’ll live—after she dies.

There is an eternal truth most of the world has come to accept: Firstlife is merely a dress rehearsal, and real life begins after death.

In the Everlife, two realms are in power: Troika and Myriad, longtime enemies and deadly rivals. Both will do anything to recruit Ten, including sending their top Laborers to lure her to their side. Soon, Ten finds herself on the run, caught in a wild tug-of-war between the boy she’s falling for and the realm she wants to support. Who will she choose? Can she stay alive long enough to make a decision?

Oprindelig anmeldelse her.

Den her bog læste jeg tilbage i 2016 da den udkom, og husker den som virkelig god. Jeg kom aldrig videre i serien, men da jeg så fandt den danske oversættelse af alle tre bøger i Bilka sidste år til sølle 30 kroner, så købte jeg dem. Jeg endte med at høre den engelske udgave på lydbog, for jeg kunne ikke finde den på lydbog på dansk.

Jeg synes stadig worldbuildingen er meget unik, og siden 2016 er jeg heller ikke stødt på noget der bare tilnærmelsesvis minder om den her. Jeg kunne godt have tænkt mig at vide mere om de tre realms, men jeg fornemmer at det kommer i de næste bøger. In any case var det stadig unikt og spændende.

Tenley er stadig fierce og en fantastisk hoveperson. Hun er badass men uden at være led og samvittighedsløs, og det synes jeg er fedt. Jeg kan godt lide at hun holder på sin ret til at vælge selv.

Dengang syntes jeg de trak Tenleys valg i langdrag, fordi det er SÅ tydeligt næsten fra starten hvilket realm hun tilhører. Det samme følte jeg den her gang, bare mere udtalt. At nogen overhovedet overvejer Myriad er mig en gåde. I hvert fald bliver valget trukket lige lovlig meget i langdrag.

Romancen føler jeg ingenting for. Det er endnu mere udtalt denne her gang, fordi Killian lyver og bedrager, tager beslutninger på Tenleys vegne og gør hvad som helst for at tvinge hende til at signe med Myriad, og det er bare ikke i orden. Jeg synes ikke der var noget som helst tiltalende ved ham.

Omkring de 60% begyndte jeg lidt at tabe interessen, fordi jeg synes det hele blev trukket i langdrag, og jeg synes Killian var en led idiot. Jeg begyndte at space lidt ud når jeg lyttede, og havde egentlig ikke den vilde trang til at læse videre. Det var kun virkelig spændende når det handlede om Many Ends, eller når der blev afsløret plottwists.

Overall var jeg nok ikke helt så vild med den som da jeg læste den første gang, men den var god, og jeg er stadig interesseret i at læse videre.

Skriv en kommentar