Lydbogsanmeldelse: Krigeren #1: På Den Yderste Ø

3074446

pink 5 stjerner

 

 

  • Titel: På Den Yderste Ø
  • Serie: Krigeren #1
  • Forfatter: Josefine Ottesen
  • Tid: 9 timer 47 minutter
  • Udgivelse: 2001
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: Fantasy, Nordisk inspireret
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 9788792860132

 

Som ganske lille skyllede Odd i land på Berkanas ø, og siden er han blevet holdt som træl af troldkvinden, der vil give den unge mand tilbage som offer til havet. Odd selv drømmer hemmelig om at blive kriger i kongens hird, men vejen mod målet er ikke bare uendelig lang; den bliver også blodig og fuld af svig.

”Den gamle faldt på knæ og bad for sit liv, men blodrusen hamrede gennem Odd. Han tog sigte, svingede staven og smadrede den gamles hovedskal. Blodet silede ud af mund og næse, da den gamle faldt forover. Kampens varme dundrede gennem Odd og fik hele hans krop til at sitre af ophidselse.”

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Jeg har elsket Krigeren-serien siden jeg læste dem første gang, og det er virkelig mange år siden efterhånden. Så det her er altså ikke første gang jeg stifter bekendtskab med Odd, og det er bestemt heller ikke sidste gang. Den her serie bliver bedre og bedre for hver gang jeg læser den, også selvom jeg vel næsten kan den udenad efterhånden. Jeg elsker virkelig den her serie ❤

Det gode:

  • Det er nordisk inspireret fantasy, og den gør det virkelig godt! Det er meget tydeligt at det er inspireret af vikingetiden, og der er også en smule magi og sådan med, men ikke ret meget. Guderne er heller ikke Odin og Thor eller nogen af de andre vi kender, men derimod Berkana, Fro og Kauna. Folk lever som man gjorde i vikingetiden, og jeg synes det hele virkede gennemført, gennemtænkt og velresearchet.
  • Historien følger Odd gennem meget lang tid, helt fra han er ung som Gydjens ejendom på Berkanas ø, og mange år frem. Der sker helt vildt meget på meget få sider, men det går aldrig for stærkt, og der bliver brugt tid på sådan noget som at Odd skal lære hvordan man jager, kamptræning og alt muligt andet. Det kan virke som ligegyldige detaljer, men det giver så meget liv til historien.
  • Det er sjovt, men Odd er faktisk slet ikke en særlig likeable karakter. Han er temparamentsfuld, slår folk il højre og venstre når han bliver gal, stikker af, snerrer af folk, og er faktisk egentlig lidt et røvhul. Men alligevel formår Josefine Ottesen at få mig til at elske hans karakter og den han er, og sætte pris på alle de knap så gode ting der også er med til at gøre Odd til den han er. Odd er en fantastisk karakter, og jeg elsker at følge ham udvikle sig gennem bogen – og ikke kun den her, men også de næste bøger.
  • Indlevelsen er fænomenal. Du sætter dig til at læse (eller lytte), og så forsvinder man simpelthen bare ikke i historien og glemmer alt om tid og sted.
  • Jeg elsker Odds forhold til hans hund. Årh altså, that’s true friendship ❤
  • Alle karakterer er, ligesom Odd, levende og føles som virkelige karakterer man kender. Alle har personlighed og er fulde af liv, også dem som man måske ikke lige møder så tit.
  • Jeg elsker at Romance ikke fylder ret meget. Historien er helt fantastisk uden!
  • Lidt mere lydbogsspecifikt, så er det Torben Sekov der er oplæser, og den mand er simpelthen fænomenal!

Det knap så gode:

  • ingenting!

Og så til sidst skal jeg lige nævne, at bogen indeholder en hel del ret grænseoverskridende elementer. Der er vold, voldtægt, referencer til dyresex, kvindefornedrelse, slaveri og en hel masse andet. Det var ikke over min grænse, men jeg synes det er noget man lige skal vide. Jeg synes det passer til bogen og historien, de her ting skete jo faktisk i vikingetiden, som den her bog er inspireret af, og jeg følte ikke mine grænser blev overskredet eller at jeg fik nok.

Men altså, jeg kan virkelig ikke anbefale Krigeren-serien nok! Det er en af mine absolut yndligsserier, og en af de bøger jeg har hørt som lydbog og læst flest gange, og jeg synes egentlig bare den bliver bedre hver gang. Jeg synes det er det bedste nordiskinspirerede fantasy jeg har læst, og den første bog er en fantastisk start på Odds eventyr – eller, livshistorie er det jo nok i virkeligheden. I hvert fald, læs den! It’s so good ❤

2 meninger om “Lydbogsanmeldelse: Krigeren #1: På Den Yderste Ø

  1. Hahaha. Elsker din “ingenting” under negative. Har også selv læst Krigeren for maaange år siden, og har den egentligt stående i min reol, så det kunne da godt være at den skulle have en chance til når du taler så pænt om den. Josefine Ottensen kan bare noget helt helt særligt!

Skriv en kommentar