Anmeldelse: Skovhuggerens Saga #1: Lue

40619201

pink 3 stjerner

 

 

  • Titel: Lue
  • Serie: Skovhuggerens Saga
  • Forfatter: Birthe Skov Midtby & Thorkild Skov
  • Antal Sider: 355
  • Udgivelse: 2018
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: Nordisk fantasy
  • Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 9788771712544
  • Læst: 4. Oktober til 12. Oktober

 

Elleve somre gammel bliver høvdingesønnen Ragnar tvunget til at flygte i ly af natten. Da Ragnar rider ud ad porten, lægger han sit hjem og sit navn bag sig. Han er alene – helt alene. Nu har han kun sit vid og sin udholdenhed til at holde forfølgerne bag sig …

”… Så kom de. Det var tydeligt, at de fulgte et spor. Tre mænd til hest var de, og foran dem løb en hund med snuden i jorden. Det var ved at blive mørkt, men silhuetterne var tydelige. En isnende gysen jog gennem ham – var det…? Han kneb øjnene sammen for bedre at se i det begyndende mørke. Jo, det var – det var Hring og Hrafn, Grimhilds to brødre! Lue sank en klump. Hvis de to var blevet sendt efter ham, var han i større fare, end han havde frygtet!”

Anmeldereksemplar fra forfatter Thorkild Skov og Birthe Skov Midtby

Lue var virkelig en god bog! Historien er god, og den mindede mig om Krigeren-serien på den gode måde. Man hører om hvordan Lue lærer at jage, hvordan de lever i vikingetiden, tager på markeder og handler med de lokale, og den slags elsker jeg virkelig!

Det gode:

  • Der er både et kort forrest i bogen og en ordforklaring bagerst, og det var fedt! Kortet synes jeg især var nyttigt, så man havde en idé om hvor man var hende i løbet af historien.
  • Illustrationerne fungerede virkelig godt! De er meget mørke og viser ikke så meget, men de giver lid til historien fordi man så selv kan forestille sig detaljerne. Og så kan jeg virkelig godt lide Thorkilds tegnestil.
  • Historien er virkelig god! Der er rigtig meget indlevelse, og det føles som at være der selv. Især elskede jeg at høre om hvordan Lue lærte at jage og overleve, stemningen på markedet og hvor realistisk det hele føltes.
  • Apropos realistisk, så virker det hele meget velresearchet og overbevisende. Det føles som om det er sådan man levede is vikingetiden. Nu er jeg jo ikke historiker eller noget, men jeg var overbevist.
  • Karaktererne er levende, skæve og sjove, og man finder alle mulige slags mennesker i den her historie. Især kan jeg godt lide at Lue ikke er den her perfekte person, men er både sur, tvær og utålmodig nogen gange.

Det knap så gode:

  • I begyndelsen er historien lidt rodet, fordi man springer frem og tilbage mellem det der sker lige nu, og fortiden der fik Lue ud i den situation han er i.
  • Jeg var meget generet af at dialogen var med skråskrift – og det er nok den største årsag til, at den ikke får fire stjerner. Historien var virkelig god, men dialogen var frygtelig at læse fordi den var med skråskrift.
  • Der er lidt overdrevet brug af udråbstegn, spørgsmåltegn og store bogstaver. Når folk råber ER DET MED CAPSLOCK, og det gjorde næsten ondt i mit hoved – det føles lidt som om man bliver råbt ind i hovedet. Derudover blev der brugt udråbstegn lidt rigeligt, og der blev også brugt !!! og ??!, og det er altså lidt for meget. Et udråbstegn er rigeligt, hvis det overhovedet skal være der. Lidt det samme med spørgsmålstegn, et er rigeligt.
  • En gang imellem følte jeg sproget var en anelse simpelt og en snert for moderne. Målgruppen er nok mere Middlegrade end YA, men alligevel.

Lue var virkelig en god bog, men jeg var godt nok meget generet af at dialogen var kursiv. Men historien var virkelig god, karaktererne var levende og spændende, og det hele virkede meget overbevisende og autentisk.

Skriv en kommentar