Lydbogsanmeldelse: Det Splintrede Hav #2: Den Halve Verden

38715045

pink 4 stjerner

 

 

  • Titel: Den Halve Verden
  • Serie: Det Splintrede Hav #2
  • Forfatter: Joe Abercrombie
  • Tid: 12 Timer 57 Minutter
  • Udgivelse: 2018
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Half the World
  • Genre: YA Fantasy
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702182972

 

DEN HALVE VERDEN er andet bind i fantasyserien Det Splintrede Hav.

Sommetider bliver en pige rørt af Moder Krig.

De fleste piger bliver tvunget væk fra træningspladsen med trusler og tæv. Men ikke Torn. Gettlands rådgiver, Fader Yarvi, tager hende med på en lang og farefuld færd til Den Første By for at finde forbundsfæller mod Storkongen. Undervejs lærer Torn at kæmpe uden ære, uden samvittighed og uden medlidenhed. Med på skibet er den unge kriger Brand, som hader at slå ihjel, og som på alle måder er Torns modsætning. Han er en fiasko i alles øjne, ikke mindst sine egne, og rejsen er hans sidste mulighed for at bevise sit værd.

Men hvilke planer har skæbnen – for slet ikke at tale om den udspekulerede Fader Yarvi – med dem?

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

I starten var jeg ikke rigtig hooked – jeg tror det var lidt ligesom med etteren, der gik noget tid inden jeg sådan rigtig connectede med Brand og Torn. I starten synes jeg de var temmelig irriterende og Torn temmelig dum, men efterhånden blev jeg fuldstændig opslugt. Jeg tror det er den slags karakterer Joe Abercrombie laver, den slags du hader lidt i starten men ender med at elske.

Det gode:

  • Jeg har allerede sagt det lidt, men Joe Abercrombie laver simpelthen de mest fantastiske, komplekse karakterer der er så fulde af liv at de føles virkelige. Ingen er gode eller onde, alle befinder sig i en slags gråzone, og det er virkelig fedt! Det er karakterer man husker, og som man virkelig føler noget for.’
  • Torn er bare så badass altså! Holy shit hvor er hun sej, jeg ville ønske jeg var halvt så awesome som hun er. Jovist, hun har også sine fejl, men shit hvor er hun bare ukuelig og fantastisk! Go Torn!
  • Historien er fortalt skiftevis fra Brands og Torns synspunkt, og det fungerer virkelig godt. deres historier hænger sammen, og de har hver deres klare, tydelige fortællestemme og måde at anskue verden på, så de begge to er spændende at følge – især fordi de er så forskellige, lidt som ild og vand faktisk.
  • Den her bog indeholder den mest fantastiske rejse på det mest fantastiske skib med de mest fantastiske karakterer ombord. Det er virkelig et eventyr af episke dimension!
  • Der er meget vold og brutalitet, men det kunne jeg godt lide. Kamp og krig er grimt, og jeg kunne godt lide hvor realistisk det var. Folk bløder sjovt nok hvis du stikker dem med et sværd is all I’m sayin’.
  • Der er et virkelig godt tidsflow i den her bog, så man føler man selv har været ude på en årelang rejse om bord på Søndenvinden.
  • Romancen ❤

Det knap så gode:

  • Well, der gik altså lidt tid inden jeg blev sådan rigtig hooked. Jeg synes Torn var frygtelig dum og barnlig, og Brand var lidt som en skræmt hare. Jeg var frygtelig træt af dem begge to, især Brand, han var bare så passiv hele tiden synes jeg.

Så altså, jeg var virkelig ikke solgt i starten, det hele slæbte sig lidt afsted og jeg var bare ikke rigtig fanget. Men da de så tog fat på rejsen til Den Første By, så blev det bedre, og den sidste halvdel var virkelig fantastisk!

Skriv en kommentar