Anmeldelse: Et Stykke af Månen

30169709pink 4 stjerner

 

  • Titel: Et Stykke af Månen
  • Serie: –
  • Forfatter: Camilla Wandahl
  • Antal Sider: 202
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 9788763846363
  • Læst: 13/12

Med “Et stykke af månen” er den populære forfatter Camilla Wandahl tilbage med en romantisk roman om at finde sig selv og se bag folks facader. Om en sommer i gymnasiet, der både byder på fester, bedstevenner, skænderier med forældre – men også den første, store kærlighed, der ændrer alt.

Dina går i 1. g og har albinisme. Det betyder ikke, at hun er kridhvid og har røde øjne, som man måske skulle tro, men hun er helt lys i huden, har super lyst hår og ser ret dårligt. Men ikke SÅ dårligt, at hun ikke godt kan se, hvorfor alle pigerne på skolen er vilde med Lækre Luke fra 3. a.

“Et stykke af månen” er en coming of age-fortælling, hvor Dina må vælge mellem sin bedste ven, som kender og elsker hende for den hun er, eller den spændende, lækre 3. g’er, som viser sig at være mere end bare pæn overflade. “Et stykke af månen” er romantik med noget på hjerte.


Anmeldereksemplar fra forlaget Høst og Søn og forfatter Camilla Wandahl.

Nej hvor var det bare en god bog! Jeg var virkelig overrasket over hvor godt den beskriver det at gå i gymnasiet og de problemer, man kan komme ud for. Jeg har prøvet noget alá alt det, som Dina gennemgår (minus at have albanisme selvfølgelig), og jeg synes virkelig det var godt fortalt!

Det er meget nemt at sætte sig ind i de problemer, Dina har. Der er hendes bedste ven, som hun ikke har følelser for (eller har hun måske lidt?), og som er totalt forelsket i hende. Deres fælles ven kommenterer det, og siger hun ikke skal give ham forhåbninger, så nu skal hun passe på med hvad hun siger og gør i nærheden af Michael, i stedet for det afslappede venskab de havde før. Der er en røvlækker 3.G’er involveret, og en veninde som er forelsket i samme røvlækre 3.G’er. Cue the drama.

Så hvad gør man i sådan en situation med sin bedste ven? Hvordan håndtere man at tilhøre flere vennegrupper? Hvad gør man, når ens veninde pludselig bliver veninder med de populære 3.G-piger? Og når hun er forelsket i samme fyr, som du så forelsker dig i? Og er den her lækre 3.G’er faktisk interesseret i dig? Og hvordan finder du ud af at han er det? Jeg synes, bogen fortalte alle tiders historie om, hvordan det er at gå i gymnasiet. Hvor var det rart at læse en historie, hvor jeg kunne nikke genkendende til de situationer Dina befinder sig i, og hvor jeg kunne relatere både til det Dina gør og siger, men også til det alle andre gør og siger.

Det her er sådan en bog man bliver suget ind i med det samme. Den er så dejlig let at læse, man flyver bare lige igennem den, og den er meget nede på jorden. Man får en tydelig fornemmelse af Dina som personlighed, og der er faktisk også lidt humor involveret. Jeg er også totalt fan af romantikken. Jeg synes slet ikke det var den mindste smule kliché, faktisk var det rart at det netop ikke var det. Jojo, hendes bedste ven er forelsket i hende, men alt derudover er bare slet ikke kliché-agtigt. Det var virkelig godt!

Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt er sikker på hvorfor Dina og Michael er bedste venner. Jeg synes egentlig han var lidt en idiot nogle gange, og jeg fornemmede aldrig rigtig det der ubrydelige venskabsbånd, som jeg måske burde. Til sammenligning synes jeg Amalie og Dina havde et meget tydeligere venskabsbånd.

Overall, så er det her virkelig en god bog! Man flyver lige igennem den, den er meget realistisk, og Dina er en fantastisk hovedperson. Jeg synes romantikken var god, men jeg følte ikke rigtig venskabet mellem Dina og Michael. Men slutningen var simpelthen fænomenal!

 

 

 

Skriv en kommentar