Anmeldelse: Ritmatikeren #1: Ritmatikeren

• Forfatter: Brandon Sanderson
  • Antal Sider: 470
  • Originaltitel: The Rithmatist
  • Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 9788771711547
  • Læst: 9/12 til 13/12

Joels højeste ønske er at blive Ritmatiker. At få evnen til at puste liv til to-dimensionelle væsner lavet af kridttegninger er menneskehedens eneste forsvar mod de vilde kridtlinger. Kridtlingerne er ondsindede væsner, der efterlader lemlæstede lig i kølvandet på deres fremmarch, og Joel har et brændende ønske om at deltage i kampen mod dem.

Som søn af en kridtmager ser Joel bare til, mens andre studerende lærer den magi, som han vil gøre alt for at tilegne sig. Da flere studerende om natten bliver kidnappet fra deres værelser får Joel sin chance. Som assistent for professor Fitch, der skal opklare kidnapningerne, befinder Joel sig pludselig i centrum for en række begivenheder, der for evigt vil forandre ritmatikken og verdenen.

Ritmatikeren er første bog i Brandon Sandersons fortælling om ritmatikeren Joel, og som de fleste af Sandersons bøger endte Ritmatikeren på New York Times bestsellerliste. Sanderson har en unik evne til at opbygge nye verdener og magisystemer, og Ritmatikeren er ingen undtagelse.

Anmeldereksemplar fra forlaget Dreamlitt.

Jeg havde skyhøje forventninger til Ritmatikeren. Jeg har hørt folk fortælle stolpe op og stolpe ned om, hvor fantastisk den her bog er, jeg har læst Brandon Sandersons Fortropperne-trilogi (eller, de to bøger der er udkommet i hvert fald), og den var jeg vild med, så forventninger var der i hvert fald masser af.

Jeg blev faktisk heller ikke skuffet. Okay, så der var nogle ting jeg synes var lidt træls, men overall, så var det her virkelig en god bog! Det tog ligesom lidt tid inde jeg blev ordentligt fanget, faktisk 50-60 sider, men derefter blev det simpelthen en pageturner. Jeg læst de sidste 300 sider af bogen i ét ryk, og jeg lagde ikke engang mærke til at tiden gik, jeg forsvandt bare ind i bogen og kunne slet ikke slippe den igen.

Jeg kan ikke helt finde ud af om bogen foregår i en slags fremtidig steampunk-agtig verden, eller om den foregår i en slags alternativ udvikling af historiens gang. Det er helt klart steampunk, og helt ærligt? That’s all I needed to know. Jeg var meget mere interesseret i det her med kridtlingerne og kampene. Der er virkelig brugt tid på at gennemtænke det her med ritmatikerne, hvordan man kæmper med og mod kridtlinger, forsvarstyper og alt sådan noget, og det er tilsat de mest awesome tegninger gennem bogen. Før hvert kapitel får du en side med instruktioner til et ritmatisk forsvar eller hvordan kridtlinger fungerer. Loooooved it!

Der er bare lige det med de her kridtlinger, at de tegnes som børnetegninger. Der er eksempler på det gennem bogen, og det ligner noget jeg tegnede da jeg var fem. Enhjørninger, skildpadder, slimklatter, riddere. Det virker bare så fjollet, og det synes jeg altså nogen gange var lidt mærkeligt – især taget i betragtning at ritmatikken ellers er meget seriøs. Der kæmpes i Nebrask for menneskehedens overlevelse mod de vilde kridtlinger, og vilde kridtlinger æder mennesker – æder deres hud og øjne for eksempel. Gyyys! Og så kommer de her børnetegninger ind i billedet? Meh, det synes jeg altså var underligt.

Hovedpersonen i bogen hedder Joel, og han er faktisk slet ikke Ritmatiker. Men han ville til gengæld virkelig ønske han var, han suger lærdom til sig om Ritmatik, også selvom han egentlig ikke må, han er skide skarp med et stykke kridt, men er man ikke udvalgt af Mesteren, så får kridtet aldrig liv, uanset hvor godt det er tegnet. Egentlig synes jeg ikke rigtig om Joel i starten. Han var sådan lidt et offer, og jeg synes ikke han havde alverden af personlighed. Men rimelig hurtigt begynder han at være meget mere interessant, og han smider også offerrollen, og det er der at bogen begynder at fange for alvor.

Der er selvfølgelig også et plot, og jeg synes faktisk det var monster fedt med den her mordgåde/krimi historie, tilsat Ritmatikken, steampunk-universet og nogle faktisk rigtig gode karakterer. Actionwise sker der ikke så meget før til slutningen, men der sker egentlig en hel masse alligevel. Man får hele tiden serveret små spor til, hvad det er der foregår – i beste krimi-stil, og det fungerer altså bare! Det er også tild els det der gør, at du bare ikke kan slippe den bog. Du må hele tiden liiiige have et kapitel mere med. Men jeg synes det var lidt ærgeligt, at den på krimifronten blev lidt kliche til sidst. Du er aldrig i tvivl om hvem der er morderen, for alle ved jo at det aldrig er den som man først mistænker, men derimod den man aldrig mistænker. Men okay, op til det sidste var den en total pageturner, så det kan jeg godt leve med.

Så altså, et par småting jeg synes var lidt mystiske, men derudover? En total vinder! Den er spændende, den er gennemtænkt, det med Ritmatikken er fantastisk, og steampunkt settingen er lige så fantastisk. Joel er faktisk alle tiders hovedperson når man sådan lige kommer ind i bogen, og det er en god blanding af krimiplot og magi/steampunk. Og så slutter den selvfølgelig på en sådan måde, at man nu sidder tilbage og higer efter toeren, haha!