Anmeldelse: Ilttyv #3: Gennem Sløret

32953736pink 4 stjerner

  • Titel: Gennem Sløret
  • Serie: Ilttyv #3
  • Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
  • Antal Sider: 309
  • Udgivelse: 2017
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771059380
  • Læst: 14/11 til 16/11

Et billede af Troy toner frem på inforskærmene. Synet sender is gennem mig. Han ser alt andet end rask ud. Han ryster over hele kroppen. Hans næse bløder, og han har fråde omkring munden et vildt blik i øjnene. “Hvad har de gjort ved ham?” hvisker jeg.

Landet har været i oprør, lige siden Troy kravlede op gennem sløret. Shay planlægger en revolution sammen med Marton. De vil fortælle alle, at der ikke er stråling under sløret. Imens holdes Troy fanget af rådet, der vil gøre alt for at forhindre, at sandheden kommer frem.

Gennem Sløret er tredje og sidste bog i serien Ilttyv.


Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Jeg vidste faktisk slet ikke, at den her bog ville udkomme i år, og jeg tror måske også den først udkommer officielt i 2017 (correct me if I’m wrong), men den kunne fås hos Alvildas stand til Bogforum, så HAPS, og den blev min! Det er en af mine mest ventede udgivelser, jeg eeeelsker Ilttyv-serien, og jeg blev heller ikke skuffet over afslutningen. Men helt ærligt, den var altså ikke helt så fantastisk som de to første.

Noget af det som virkelig er godt i den her bog er, at folk dør og kommer til skade. Det lyder så barskt, men man kan altså ikke føre krig mod systemet uden at nogen kommer til skade. Nogen dør, også personer som faktisk har en rolle i historien, personer som betyder noget. De to første bøger er også barske, beskrivelserne af folk med strålesyge er virkelig hårde, og det fortsætter i den her. Jeg kan rigtig godt lide det, jeg synes ikke det ville have været realistisk med en verden som den her uden at folk døde. Her tænker jeg især på de 19 (20) frivillige. Ja, det er hårdt, men det giver så god mening for historien.

Historien er faktisk også rigtig spændende, men jeg synes altså der var et par problemer med plottet. Først og fremmest, hvorfor river de ikke sløret ned fra starten? Eller bare noget før? Den kamp de kæmper er jo håbløs og var dømt til at gå galt fra starten – troede de at de kunne slippe afsted med en revolution med så få midler? I just don’t get it, det hele kunne have været løst meget tidligere og med meget færre dødsfald.

Bortset fra det, så er historien virkelig spændende. Ligesom de to første er den neglebidende spændende og virkelig addictive, den slags bog man bare ikke kan lægge fra sig. Det er jo den sidste bog, så der sker selvfølgelig en hel masse. Der er masser af plottwists og OMG-øjeblikke, og det var feeeedt! Så spændende, så unputdownable!

Slutningen var også helt fantastisk! Den var følelsesladet, spændende og passede så godt til hele historien. Jeg kunne godt have tænkt mig at der havde været en epilog lidt længere ude i fremtiden, men hey – det fungerer virkelig godt uden! Jeg er som sædvanlig bare nosy og nysgerrig og ville gerne have vidst mere om hvad der skete bagefter.

Jeg synes også at der karaktermæssigt er rigtig meget at komme efter i den her bog, både for Shay, Troy og stort set alle bipersoner. Det er den store finale, der er så meget på spil, og det er virkelig nu det gælder – og det påvirker alle på forskellige måder. Hemmeligheder kommer frem i lyset, folk bliver desperate, folk får information de ikke kan håndtere, og følelserne sidder udenpå tøjet. Der sker så meget både med Troy og Shay, men især Troy var fantastisk. Hvor var han modig, stærk og han håndterede det hele helt fantastisk.

Så altså, det kan godt være at den her bog ikke var helt så god som de første to, men den var virkelig, virkelig god! Den er barsk, brutal, og virkelig, virkelig spændende. Slutningen er god, den passer perfekt til historien, og det der sker med personerne var perfekt.

Skriv en kommentar