Anmeldelse: Diabolik

• Antal Sider: 372
  • Originaltitel: The Diabolic
  • Forlag: Carlsen
  • ISBN: 9788711523773
  • Læst: 9/11 til 14/11

Når en dræbermaskine forelsker sig …

Nemesis er en Diabolic. En genetisk fremstillet bodyguard, der er bundet til sin ejer hele livet. Nemesis ejes af pigen Sedonia Empyrian, der er datter af en magtfuld senator i et intergalaktisk rige, der styres af en gal kejser.

Da kejseren befaler, at familien sender Sedonia som garanti for senatorens loyalitet, frygter familien for Sedonias liv, og sender i stedet Nemesis, der skal udgive sig for at være senatorens datter. Nemesis er lærenem og upåvirket af det magtspil, der udspiller sig omkring kejseren. Men hun er ikke forberedt på de følelser, hun pludselig får, da hun møder andre, der behandler hende som et menneske, og ikke en dræbermaskine.

Nu er Nemesis sårbar, og hun slækker på sit forsvar, for at beskytte andre end sin ejer. Inden Nemesis ved af det, er hun en vigtig brik i et ondskabsfuldt spil mellem kejseren og den magtbegærlige elite. En helt unik stemme i sci-fi, med en stærk hovedperson, der må kæmpe med intriger og forbudte følelser.

Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen.

Jeg måtte over 150 sider ind i den her bog, før jeg rent faktisk blev hooked. Indtil da synes jeg den var virkelig mærkelig, og jeg kunne ikke helt finde ud af om det var mærkelig-godt eller mærkelig-skidt.

I starten syntes jeg virkelig den var sær, nogle gange ligefrem bizar. Vi er way out in the future i den her bog, og jeg fandt det seriøst mærkeligt at man dansede i vægtløs tilstand, og at alle tager stoffer som om det var helt normalt. Det var altså mærkeligt! Især fordi man lidt får hele den her worldbuilding kastet i hovedet til at starte med, og den kamel skulle jeg altså lige sluge – der var så meget der var anderledes og meget futuristisk.

Det er også det, at bogen fortælles af Nemesis, som er en Diabolik. En Diabolik er et kunstigt skabt menneske, som præges til en person. Diabolikken vil herefter gøre alt i dens magt for at beskytte vedkommende og holde dem i live – så en slags bodyguard, som er stærkere, hurtigere og meget mere dødelig end et normalt menneske, og som kun har tanke for at beskytte det menneske den er præget til. I starten havde jeg virkelig svært ved at connecte med Nemesis, men senere i bogen gik det op for mig, at det var meningen. Det er meningen, at Nemesis skal være distanceret og følelseskold, selvom du er inde i hovedet på hende hele vejen fra side 1.

Men så kom jeg til det punkt i historien, hvor Nemesis sendes til kejserens hof som stand-in for Sidonia, og herfra bliver det virkelig en fantastisk bog! På det her tidspunkt havde jeg ligesom vænnet mig til universet, og da Nemesis kommer til hoffet bliver hun mere og mere relateable, i takt med at hun lærer at være et menneske om man så må sige. Det var vildt fedt! Hun er snu, morderisk og har ikke noget problem med at brække halsen på dem der er en trussel, men hun får så meget personlighed gennem bogen, jeg elskede det!

Men det bedste af det hele er det politiske spil, som Nemesis kommer til at spille en rolle i. Der er forræderi, bagtaleri, løgne, bedrag og OH SHIT-øjeblikke, og det var SÅ godt! Jeg slugte resten af bogen råt, jeg elskede det, jeg elskede planlægningen af det næste træk, hvor modbydelige folk var, hvor snedige og udspekulerede planer der blev lagt og hvor mega spændende det blev. Der er også noget romance involveret, og jeg elskede det! Lige bortset fra den lille detalje med Sidonia … Lige dét virkede totalt malplaceret. Men derudover, loooove the romance!

Jeg føler lidt jeg manglede noget worldbuilding, især i starten. Det hele var så mærkeligt, og jeg kunne godt have tænkt mig at vide noget mere om den her fremtidsverden vi befandt os i – især i forhold til sådan noget som hvor mange planeter der var mennesker på, hvorfor man forlod jorden og så videre, lidt mere om baggrunden for det hele og hvor stor verden så er nu. Jeg havde det også lidt mystisk med bogen i starten, jeg var ikke rigtig solgt på den og kunne ikke finde ud af om jeg egentlig kunne lide den eller ej.

Men derefter, så blev den dæleme god! Jeg elsker løgne, bedrag og intriger, og det er der masser af, jeg elsker en kick-ass hovedperson, det er der også her, og romancen var awesome!

En mening om “Anmeldelse: Diabolik