Anmeldelse: Kommisæren – Mit Liv Som Efterforsker

  • Titel: Kommisæren – Mit Liv Som Efterforsker
  • Serie: –
  • Forfatter: Ove Pedersen, i samarbejde med Stine Bolther
  • Antal Sider: 357
  • Udgivelse: 2019
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: True Crime, Biografi
  • Forlag: Lindhardt & Ringhof
  • ISBN: 9788711912102
  • Læst: 16. April til 26. April

Tidligere kriminalkommissær Ove Pedersen ser i denne bog tilbage på sit politilivs store – og grumme – sager. Fra dobbeltdrabet på Femøren og mordet på rockerpræsidenten Makrel, som han fulgte på første hånd. Til sagen om pigen fra Kundby, der ville bombe sin skoleklasse i islams navn.

Gennem en enestående karriere i dansk politi har Ove Pedersen set det kriminelle Danmark i alle dets afskygninger. Han lærte sit fag fra bunden i drabsafdelingen i København i 1980?erne. Og takkede af som “Roskildes Wallander” i 2016 – som chef for personfarlig kriminalitet i sin egen politikreds.

Bogen er en letlæst, øjenåbnende rejse gennem tre årtiers efterforskninger og opklaringer. Det er historien om blodige drab og ubærlige tragedier, men også en krønike om en svunden tids politi, fortalt med lune og slet skjult længsel. Ove Pedersen tager læseren med tilbage til en tid før teleoplysninger og timeregistrering. En tid, hvor dedikerede efterforskere blev på sagen, til forbryderen var i nettet. En tid, hvor kommissæren gik forrest – og aldrig på kompromis.

Nu er biografier jo ikke noget jeg normalt gør i – det kan vist tælles på en hånd, hvor mange af dem jeg har læst gennem tiden. Men i løbet af efteråret opdagede jeg podcastet Mørkeland, som jo er et true crime podcast, og hørte samtlige episoder i løbet af nogle måneder. Jeg faldt så over et foredrag på mit lokale bibliotek (det var før corona-krisen that is) med netop Ove Pedersen, og det skulle jeg da så meget med til! Ove fortalte virkelig godt, og jeg endte med at ønske mig bogen og få den i gave af nogle veninder. Samme dag gik jeg i gang med den, og jeg elskede den!

Det gode:

  • Hver eneste gang jeg læste i bogen var den en kamp at lægge den fra mig igen. Den var simpelthen så spændende!
  • Der bliver gennemgået mange forskellige sager, og det bliver gjort i tidsrækkefølge, så det passer med at han ligesom fortæller hvilke afdelinger han har været i gennem sin karriere, og det synes jeg var fedt! Det gør så også, at man også får et indblik i hvordan efterforskning og opklaring har ændret sig med tiden, efterhånden som ny teknologi og forskning gjorde det muligt at bruge DNA og teledata for eksempel.
  • Bogen er virkelig godt skrevet, jeg synes sproget var meget nede på jorden og lige til, og det følte faktisk lidt som om man hørte ham fortælle in person, og det kunne jeg virkelig godt lide!
  • For mit vedkommende kendte jeg nogle af sagerne fra hans foredrag, men det gjorde ikke spor. Der er virkelig mange sager og de er meget forskellige, så jeg slugte det hele råt. Nogle af sagerne kendte jeg ikke engang til, så for mig var det selvfølgelig mega fedt.
  • Jeg kan godt lide at han også får nævnt den effekt det har på hans privatliv og familia at han har et job, hvor han ofte bliver ringet op i tide og utide og skal afsted med det samme. Det gav et godt indblik i livet som efterforsker, også udenfor arbejde.

Det knap så gode:

  • Nogle gange er der måske lidt for meget af Oves egne, politiske og personlige holdninger. Generelt var det fint, men en gang imellem synes jeg det var lidt for meget – jeg er interesseret i hvad han mener, ikke at få en prædiken. Jeg vil dog lige sige, at han er god til at nævne hvornår han snakker om noget der er hans personlige holdning, det er ikke sådan at det bliver forsøgt sneget ind som sandheden.
  • Jeg kunne virkelig godt have brugt flere billeder. Jeg elskede billederne, og det var ikke fordi der som sådan manglede nogen – jeg ville bare gerne have haft flere.

Den her bog er jo mit første møde med en true crime biografi, og jeg må sige at jeg elskede den! Der var så mange forskellige og interessante sager, og der blev fortalt virkelig godt – varme anbefalinger herfra, hvis man er interesseret i True Crime.

Skriv en kommentar