Anmeldelse: Rød og Blå #1: Den Sorte Enkes By

  • Titel: Den Sorte Enkes By
  • Serie: Rød og Blå #1
  • Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
  • Antal Sider: 428
  • Udgivelse: 2019
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: YA Dystopi
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788741506074
  • Læst: 3. November til 6. November

Rød og blå 1: Den sorte enkes by
I byen Viduana lever mænd og kvinder helt adskilt. Opdelingen bevarer freden i en verden af kaos. Men ikke alle kan overholde grænsen mellem kønnene …

CLARA er lige fyldt 18 år og er nu tvunget til at deltage i forplantningspligten.
SILAS lever under slavelignende tilstande i mændenes kvarter. Han vil gerne ændre byen, men det kræver et ubærligt offer at få indflydelse.
EMMAs mor dør, og hun må flytte ind hos sin bedstemor, den sorte enke, som regerer Viduana med hård hånd. Men Emma skjuler en hemmelighed, der kan koste hende livet.

Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.

DEN SORTE ENKES BY er første bog i trilogien RØD OG BLÅ.

Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Jeg har altid kæmpestore forventninger når jeg går i gang med en ny bog af Nicole Boyle Rødtnes, og jeg er aldrig blevet skuffet. Det blev jeg heller ikke med Den Sorte Enkes By, jeg elskede den fra start til slut – og kan vi få toeren snart, please?

Det gode:

  • Nicole Boyle Rødtnes er dronningen af worldbuilding, og her har hun gjort det igen. Spændende, skræmmende og gennemført worldbuilding, som jeg elskede og hele tiden gerne ville vide mere om. Jeg elskede opdelingen mellem mænd og kvinder, og hvordan den opdeling var genialt udtænkt, og hvordan der var tænkt over alle detaljer i det hele taget. Loooved it!
  • Det er en pageturner af den bedste slags. Den er dødspændende, velskrevet og med fantastiske karakterer og en spændende historie, og den var simpelthen så svær at lægge fra sig.
  • Alle karakterer er spændende og levende med deres egen tydelige personlighed, og det gør sig også gældende for de tre personer der fortæller historien. De er hver især interessante personligheder, og alle sammen spændende at følge. De er ret smart udtænkt, for de giver alle sammen et forskelligt syn på livet i Viduana.
  • Romance er til stede, men det er virkelig godt udført, der er ingen instalove, og man føler tiltrækningen og forbindelsen imellem de involverede.
  • Normalt bliver jeg lidt sur, når bøger forsøger at prædike et budskab til mig. Humlen med den her bog er, at det ikke føles som om den gør netop det. Jeg læste den som en god historie og ikke mere, jeg fik ikke indtryk af at få et budskab eller synspunkt presset ned over hovedet, og det er jeg virkelig glad for. Den vækker tanker, den prædiker ikke.
  • Sorteper ❤

Det knap så gode:

  • Ingenting overhovedet, det skulle da lige være at der er alt for længe til bog 2 udkommer (det er der i virkeligheden ikke, både bog 2 og 3 udkommer i 2020, men i kender nok følelsen af at have læst en awesome bog og bare gerne ville have fortsættelsen ASAP). Seriøst, jeg synes ikke der var en eneste dårlig ting at sige om den her bog what so ever.

Hvis du skal læse en bog i år, så vær sød at læse den her. Den er simpelthen så god, og jeg vil anbefale den til alle og enhver der gider lytte – og især til dem der elskede Hunger Games, jeg fik meget af den samme følelse da jeg læste den her som da jeg læste Hunger Games. Men seriøst, læs den, den er fantastisk!

Skriv en kommentar