Lydbogsanmeldelse: Skæbneløs #1: Forfærdrenes Talisman

  • Titel: Forfædrenes Talisman
  • Serie: Skæbneløs #1
  • Forfatter: Linette Harpsøe
  • Tid: 8 timer 22 minutter
  • Udgivelse: 2018
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: YA Fantasy
  • Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 9788771714678




Når de tre måner står på række, vil echostammen lide en forfærdelige død.

Arki er echostammens høvdingedatter og prinsesse. Da hun drømmer om den ildspyende drage, som brænder hendes landsby til grunden, vil hun gøre alt for at redde sit folk. Det bliver hende spået, at Forfædrenes talisman kan stoppe krigen, som er på vej, men for at få den, er hun nødt til at opsøge de forviste theanere, som lever langt mod syd. Intet bliver nemmere, da Arki lærer, at talismanen ikke kan bruges, medmindre man ofrer det, som står hjertet nærmest.

Madiga kender sagnet. For at blive orakel må man indgå slægtskab med en drage, og for at møde en drage må man overleve rejsen til Dragernes bjerg. Da Madiga ikke længere har mulighed for at blive Nationens seer, sætter hun kurs mod Dragernes bjerg for at blive det nye orakel. Rejsen er lang, og alt tager en uventet drejning, da Madiga bliver fortalt, at hun kan stoppe den kommende krig og hele Etyrals undergang, men kun hvis hun opgiver sin skæbne som det næste orakel.

Forfædrenes talisman er første bind i serien Skæbneløs.

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Den her bog kan jeg lidt dele i to – den første halvdel var jeg ikke sådan super solgt på, men den anden halvdel synes jeg var virkelig god, og så endte jeg på 3 stjerner. Det er et spændende, nyt og anderledes fantasyunivers der er vældig godt fundet på, og lydbogen var virkelig god!

Det gode:

  • Jeg har allerede nævnt det, men det er virkelig en fantastisk univers, unikt og anderledes og beskrevet så det er overbevisende og gennemført.
  • Archi og Madigan skiftes til at fortælle historien, og jeg elsker hvordan deres storylines lige så stille flettes sammen. Det giver mening og fungerer skide godt!
  • De får hver især redemption i den sidste del af bogen, de bliver mere selvstændige og modne, og det var fedt!
  • En lidt skør detalje måske, men jeg synes virkelig det var underholdende at læse hvad de hver især synes om hinanden. Man læser et kapitel fra Madigan, og læser hvad hun tænker første gang hun møder Archi. Det samme den anden vej rundt, og det er sjovt fordi man jo som læser kender dem begge to virkelig godt på det her tidpunkt – men det gør de jo ikke.
  • Coveret er intet mindre end fantastisk!
  • Den anden halvdel af bogen var forrygende! Det var spændende, Madigan og Archi vokser virkelig meget som karakterer, der var plotwwist på plottwist, og det hele spillede bare!
  • Drager! Og de passede perfekt ind i historien her.
  • I det hele taget synes jeg historien var spændende og kompleks, jeg elskede mængden af plottwists og hvordan det hele gik op i en højere endhed til sidst.
  • Det var en virkelig god og ret genial slutning.

Det knap så gode:

  • De første par kapitler var jeg faktisk vældig forhåbningsfuld, jeg kunne godt lide Archi og Madigan, men ret hurtigt blev de begge to frygtelig whiny og lettere uintelligente, og ingen af dem kunne finde ud af noget selv. Det ændrer sig heldigvis senere, men gud hvor var jeg træt af dem – især Madigan, der tilsyneladende ikke kan finde ud af noget uden sin bror.
  • Det med Archi og den der anden races verden (sorry, jeg har simpelthen glemt hvad de hedder – dem hun skal have talismanen fra), det var simpelthen så irriterende. Dels var det alt for overdramatisk, og dels var Archi virkelig åndssvag. Hun tror helt seriøst, at hun bare kan vandre ind til det folk hendes eget kastede ud, forlange at få Talismanen – og så få den? Girl, please.
  • Jeg har nævnt det lidt, men Madigan er simpelthen så naiv – og det er mærkeligt, for jeg fik indtryk af at hun var ret awesome i de første par kapitler.
  • Jeg synes den første halvdel af bogen var træg, ikke fordi der ikke skete noget, men fordi jeg var træt af alle ovenstående punkter, og derfor følte det hele var ret meh.

Forfædrenes Talisman startede godt ud, derefter gik det ned ad bakke, men den sidste halvdel var virkelig god! Slutningen var god, historien var spændende og kompleks, og den efterlod mig med lysten til at læse den næste bog også – eller, høre bliver det nok, eftersom jeg jo har hørt den her på lydbog.

Skriv en kommentar