Lydbogsanmeldelse: Det Splintrede Hav #3: Den Halve Krig

41150845

pink 4 stjerner

 

 

  • Titel: Den Halve Krig
  • Serie: Det Splintrede Hav #3
  • Forfatter: Joe Ebercrombie
  • Tid: 12 timer 46 minutter
  • Udgivelse: 2018
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Half a War
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702275049

 

DEN HALVE KRIG er tredje bind i fantasyserien Det Splintrede Hav

Det er kun den halve krig, der udkæmpes med sværd. Prinsesse Skara har mistet alle dem, hun i sit korte liv har elsket. Nu er der kun ord tilbage, men de rette ord kan være mere dødbringende end selv det skarpeste sværd. Hvis Skara skal genvinde sin fødselsret, må hun trodse sin frygt og bruge sin kløgt. For den udspekulerede Fader Yarvi – kongesønnen, der blev frarøvet sin titel og gjort til slave, men som nu er Jernkongens rådgiver – har sin helt egen dagsorden. Sammen står de over for det største slag, verden har set siden elvernes krig mod Gud. I slaget er der krigere som Torn Bathu og Raith, der er født til kamp, og de andre som Brand og Koll, der hellere vil stå i lyset. Men når Moder Krig breder sine jernvinger ud, kan hele Det Splintrede Hav blive opslugt af mørket.

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Den Halve Krig var simpelthen så god en slutning på serien, og jeg var meget imponeret over både karakterudviklingen af nye og gamle karakterer, og måden det hele sluttede på sådan en grå måde, hvor det ikke er en happy ending overhovedet – men på en måde lidt alligevel, og det elsker jeg!

Det gode:

  • Skara ❤ Fuck jeg synes Skara var awesome og badass og helt vildt sej. Hun er også kløgtig, vittig og sjov, og lige min type heltinde. Yaaas, go Skara!
  • Karakterudviklingen gennem den her bog er fænomenal, og det er den faktisk også hele serien igennem. Karakterer udvikler sig på måder du slet ikke havde regnet med, den alligevel fungerer det og er både gennemført og overbevisende. Alle personer er skrevet på en måde så du kender dem, føler med dem og kan sætte dig ind i hvad de tænker og føler, selvom du ikke selv er enig med dem eller synes de opfører sig åndssvagt.
  • Generelt var bogen spændende og fuld af plottwists og intriger, og det var sådan en bog jeg glædede mig til at lytte videre på.
  • Oplæseren var virkelig god!
  • Jeg kunne godt lide balancen mellem romance og plot. Det handler mest om plot og historie, og romancen var tilpas og passede til – og gav god mening for historien.
  • Jeg er SÅ tilfreds med hvordan det hele sluttede. Jeg var blevet skidesur hvis det havde været en happy ending for alle, men det var det bestemt ikke. Til gengæld var den fyldestgørende og realistisk, og jeg elskede det!

Det knap så gode:

  • Nogle gange blev jeg lidt træt af Raith, som nogle gange går helt i stå og hverken kan finde ud af at sige eller gøre noget som helst.
  • Lidt det samme med Koll. Come on dude, hvad laver du?
  • Omkring midten begyndte jeg at kede mig lidt, jeg ville gerne videre med historien i stedet for at bygge videre op til klimaks.

Alt ialt, så var Den Halve krig en virkelig god afslutning på en virkelig god fantasyserie. Den er spændende og kompleks med en god worldbuilding og gode, velskrevne karakterer, og slutningen er på alle måder tilfredsstillende. Wall done, Mr. Abercrombie.

Skriv en kommentar