Lydbogsanmeldelse: Red Rising #3: Morgenstjernen

33648967

pink 3 stjerner

 

 

  • Titel: Morgenstjernen
  • Serie: Red Rising #3
  • Forfatter: Pierce Brown
  • Tid: 24 timer 19 minutter
  • Udgivelse: 2017
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Morning Star
  • Genre: YA Science Fiction
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702236392

 

MORGENSTJERNEN er tredje og sidste del af fortællingen om den loyale og hårdtarbejdende Darrow, der ikke skyr nogen midler for at gøre det rigtige.

Darrow ønskede intet andet end at leve i fred, men hans fjender bragte ham krig. De Gyldne forlangte hans lydighed, slog hans kone ihjel og gjorde hans folk til slaver. Men Darrow er fast besluttet på at kæmpe imod. Han har sat alt på spil for at infiltrere det Gyldne Rige. Han har overlevet kappestride blandt rigets mægtigste krigere. Han har kæmpet sig til tops i hierarkiet og ventet tålmodigt på at sætte revolutionen i gang – en revolution, som vil ødelægge hierarkiet indefra.

Serien RED RISING er en fabelagtig dystopi, som fans af THE HUNGER GAMES og GAME OF THRONES vil elske at læse!

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Det var lidt sjovt med den her serie, for jeg læste egentlig den første på engelsk og var ikke specielt imponeret. Så hørte jeg den igen på lydbog på dansk og var helt vild med den, og hørte bagefter toeren på lydbog også – den var jeg så heller ikke så vild med. Men jeg ville alligevel gerne have slutningen med, og selvom jeg ikke var blæst bagover, så var Morgenstjernen alligevel god underholdning, og slutningen var virkelig god.

Det gode:

  • Jeg kunne vældig godt lide oplæseren!
  • Noget af det jeg virkelig godt kunne lide var de meget komplekse karakterer. Der er ikke nogen der bare er gode eller onde, alle har en skyggeside og ting de kæmper med, og det synes jeg er fedt! For eksempel startede Darrow den her krig fordi de myrdede hans kone, men nu er det efterhånden så længe siden at han begynder at have svært ved at huske hvordan hun ser ud og hvordan hendes stemme lyder, og det har han det selvfølgelig ikke særlig godt med. Hvem kan lide at glemme dem man elsker?
  • Jeg synes slutningen var virkelig god. Den er fyldestgørende og giver mening, så man føler serien er afsluttet ordentligt.
  • Jeg elsker hvor kompleks plottet er, og hvor meget forræderi, løgne og bedrag der er. Det er altså bare spændende, punktum.
  • Mængden af politisk spil og magtkampe er perfekt, og det føles meget snedigt og udspekuleret det hele.
  • Jeg elsker at der var så mange plottwists, og at Pierce Brown formår at få dem der ville virke cringy og indlysende til alligevel at være en kæmpe overraskelse. Hvordan gør han det?

Det knap så gode:

  • Jeg synes bogen var spændende gennem den første halvdel af bogen, men derefter synes jeg lidt det blev kedeligt. Det er lidt svært at forklare ordentligt, for det er jo egentlig ikke fordi der ikke sker noget, det er bare som om der sker lidt for meget inden vi når frem til slutningen, og så blev jeg sådan lidt årh, come on altså. Skal vi ikke  snart have det her afsluttet?
  • Det resulterede jo så i at jeg nok synes den føltes lidt for lang. 25 timers lydbog er længe synes jeg, især når man egentlig bare gerne vil have det overstået til sidst.

Det var en god slutning på serien, men jeg synes altså den var lidt lang. Det tog rigtig lang tid med rigtig mange højdepunkter hvor man troede at nu var det nu, før man faktisk nåede til det endelige opgør. Men i hvert fald er jeg glad for at jeg fik slutningen med, og det meste af tiden var jeg da også godt underholdt.

Skriv en kommentar