Anmeldelse: The Dresden Files #1: Storm Front

8150021

pink 2 sjerner

 

 

  • Titel: Storm Front
  • Serie: The Dresden Files #1
  • Forfatter: Jim Butcher
  • Antal Sider: 352
  • Udgivelse: 2000
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Genre: Urban Fantasy, magi, hekse, feer, dæmoner
  • Forlag: ROC
  • ISBN: 978-0-451-45781-3
  • Læst: 25. februar til 6. Marts

 

Harry Dresden — Wizard

Lost items found. Paranormal Investigations.
Consulting. Advice. Reasonable Rates.
No Love Potions, Endless Purses, or
Other Entertainment.

Harry Dresden is the best at what he does. Well, technically, he’s the only at what he does. So when the Chicago P.D. has a case that transcends mortal creativity or capability, they come to him for answers. For the “everyday” world is actually full of strange and magical things — and most of them don’t play well with humans. That’s where Harry comes in. Takes a wizard to catch a — well, whatever.

There’s just one problem. Business, to put it mildly, stinks. So when the police bring him in to consult on a grisly double murder committed with black magic, Harry’s seeing dollar signs. But where there’s black magic, there’s a black mage behind it. And now that mage knows Harry’s name. And that’s when things start to get… interesting.

Magic. It can get a guy killed.

Storm Front var en bog, jeg havde store forventninger til. Jeg havde hørt så meget godt om serien, men den ramte ikke helt rigtigt for mig. Det var en af de bøger der var okay underholdning, men så var den heller ikke mere end det.

Det gode:

  • Jeg kunne vældig godt lide den der mørke stemning bogen har, det er næsten lidt noir-agtigt.
  • Seævom jeg synes worldbuildingen haltede, så var det information man fik spændende, og jeg har lyst til at vide mere.
  • Actionscenerne er virkelig godt skrevet, man kan tydeligt se alt hvad der for sig, og det går ikke for stærkt.
  • Den der indespærrede sjæl eller hvad det er Harry har i kælderen er virkelig en sjov og spøjs karakter.
  • Generelt var jeg okay underholdt, den var ikke kedelig eller noget, men det var heller ikke den slags bog jeg længtes efter at komme tilbage til.
  • Plottet og historien er egentlig også god, selvom jeg synes den manglede den der Sherlock Holmes-effekt.

Det knap så gode:

  • Jeg synes Harry var lidt en træls karakter. Nogle gange er han meget sjov, men det meste af tiden synes jeg han var irriterende. Han taler ned om sig selv hele tiden, og går meget op i at han er snusket og ikke går i bad så tit, og at han ikke kan finde ud af romantik.
  • Romancen. Don’t even get me started, de var frygteligt.
  • Worldbuildingen er ikke så god. Det er lidt som om man mangler den første bog i serien, for man bliver lidt kastet ud i det uden nogen rigtig introduktion.
  • Og apropos, så virker det også som om historien egentlig er startet før den her bog, selvom det her er den første. Der bliver talt en masse om ting der er sket før den her bog, som man jo så ikke ved noget om, ud over de henkastede kommentarer hist og pist.
  • Jeg synes den manglede sherlock holmes-effekten. Det er jo urban fantasy, og der er derfor et krimiagtigt mordmysterie. Det jeg forventede var at få den der følelse af at opdage små brikker til mysteriet hele tiden, og få den der følelse af at det hele lige så stille falder på plads, og den følelse fik jeg altså ikke.

Nu har jeg så også hørt, at serien først for alvor bliver fænomenal efter et par bøger, og jeg har da også bog 2 liggende, så vi må se hvordan jeg har det efter at have læst den. Honestly, så er det ikke en serie jeg tænker jeg jeg skal læse helt til ende efter at have læst Storm Front, men det var okay underholdning.

Skriv en kommentar