Lydbogsanmeldelse: Hvidt Støv #1: De Døde Vågner

25203711

pink 2 sjerner

 

 

  • Titel: De Døde Vågner
  • Serie: Hvidt Støv #1
  • Forfatter: Line Kyed Knudsen
  • Tid: 6 timer 28 minutter
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Genre: Dystopi, Apokalypse, Zombier
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702169232

 

De døde vågner er første bind i Line Kyed Knudsens horrorserie om pigen Emily.

Alting bryder sammen, da en mystisk og dødelig epidemi breder sig med lynets hast. Tilbage står Emily. Det er hendes 18 års fødselsdag, men der er ingen at fejre den med. Hendes familie og venner er døde og den smukke, drømmende Anthony, som betyder så meget for hende, er forsvundet. Emily må finde ud af, om hun er den eneste, der har overlevet, og hvorfor. Men sandheden er langt mere uhyggelig, end hun aner …

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Jeg kan ikke nægte at den her var vildt spændende, og ikke sådan en lydbog som jeg havde svært ved at koncentrere mig om. Til gengæld tager alle absurd dårlige beslutninger hele tiden, og Emily kalder zombierne for “de syge” og vil ikke have at de bliver slået ihjel. For fanden altså, det var simpelthen så trættende!

Det gode:

  • Den er virkelig spændende! Det kan godt være jeg syntes karakterene var dumme og sådan, men gud hvor var den spændende alligevel! Hele den her zombieapokalypse er virkelig godt beskrevet og super creepy, og Line Kyed Knudsen er virkelig god til at fortælle en historie, så man sidder på kanten af stolen.
  • Jeg elskede hvordan den faktisk begynder før zombieapokalypsen, at vi får det hele med, Emilys liv før verden går i stykker, sygdomsudbruddet og opvågningen om man så må sige.
  • Uanset hvad jeg måtte mene om karakterernes evne til at tage gode og fornuftige beslutninger, så er alle karakterer levende og føles virkelige.
  • Selvom bogen (og lydbogen i mit tilfælde) er ret kort, så føles den slet ikke kort, det går ikke for stærkt selvom der sker en hel masse.

Det knap så gode:

  • Folk kommer op og skændes om de mest stupide ting hele tiden. Det kan godt være det er realistisk, mennesker under pres og sådan, men for helvede hvor var det irriterende. Der er ingen kan tænke bare to sammenhængende, fornuftige tanker.
  • Emily er simpelthen så dum med de zombier der, mere eller mindre hele bogen igennem nægter hun at kalde dem zombier, og vil ikke have de bliver slået ihjel fordi “de er jo syge, måske kan vi hjælpe dem.” Come on Emily, hvor dum har man lov til at være?
  • Hvorfor går alle så meget op i romance? I et midt i en zombieapokalypse og kæmper for jeres liv. Priorities, people!
  • Rose er pissetræls. Hun skal latid være på tværs, stædig og umulig og diskkutere hele tiden. Igen, virkelig irriterende.
  • Ingen kan tilsynelandende tænke en eneste fornuftig tanke, og især Palina husker jeg som virkelig slem. De tager så absurd dumme beslutninger hele tiden, og det var sindssygt frustrerende.
  • Nej, i kan ikke redde alle hele tiden, hold nu op altså.

Så ja, jeg var pissetræt af hvor umodne og dumme karaktererne var, men bogen var alligevel spændende nok til at holde min koncentration, og også spændende nok til at jeg gik direkte i gang med toeren. Line Kyed Knudsen er virkelig god til at fortælle en historie, men karakterernes umodenhed og stupiditet gik mig simpelthen så meget på nerverne.

Skriv en kommentar