Anmeldelse: Miss Peregrines Home for Peculiar Children #1: Miss Peregrines Home For Peculiar Children

17162156

pink 3 stjerner

 

 

  • Titel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  • Serie: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  • Forfatter: Ransom Riggs
  • Antal Sider: 352
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Quirk Books
  • Genre: YA Paranormal
  • ISBN: 9781594746031
  • Læst: 25. Februar til 6. Marts

A mysterious island. An abandoned orphanage. A strange collection of very curious photographs. It all waits to be discovered in Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, an unforgettable novel that mixes fiction and photography in a thrilling reading experience. As our story opens, a horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. As Jacob explores its abandoned bedrooms and hallways, it becomes clear that the children were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a deserted island for good reason. And somehow-impossible though it seems-they may still be alive. A spine-tingling fantasy illustrated with haunting vintage photography, Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children will delight adults, teens, and anyone who relishes an adventure in the shadows.

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children har været helt vildt hyped. Folk var helt oppe og køre over billederne og hvor god den var, og jeg var nok bare ikke rigtig solgt. Den var god, men jeg synes virkelig ikke billederne gjorde noget godt for mig. Jeg havde et billede af hvordan personerne så ud, og det var slet ikke sådan som billederne fremviste dem.

Det gode:

  • Jeg elsker de her vilde evner børnene har! Det er totalt X-Men/superhelteagtigt og det er fedt!
  • Jeg kunne faktisk virkelig godt lide Jacob. Hans fortællestemme er god, måden han tænker og taler på synes jeg var sjov og sarkastisk, og jeg kunne egentlig bare vældig godt lide ham.
  • Den første del af bogen var helt vildt god! Creepy og mystisk, og hele stemning på den her afsides, tågede ø var awesome!
  • Jeg kan faktisk vældig godt lide Jacobs jagt på sin bedstefars fortid. Jeg havde enormt meget respekt for det han gjorde, og jeg synes faktisk også det var spændende at følge med og finde ud af hvad der skete med ham i hans barndom.
  • Jeg var underholdt hele vejen igennem, også selvom jeg helt klart syntes den første halvdel var bedst.

Det knap så gode:

  • Billederne gjorde bare ikke noget for mig, mest fordi jeg synes det var træls at jeg havde en idé om hvordan de her personer så ud – og det var ikke sådan som på billederne. Derudover, så var der billeder jeg syntes var totalt overflødige – hvorfor har jeg brug for at se et billede at tre bombefly på himlen? Meh. Don’t care.
  • Alt det her med tidsrejser og monstre lyder vældig fint, men det føltes helt vildt rodet. Egentlig hang det sikkert meget godt sammen, men jeg følte det var et rodet koncept, som aldrig sådan rigtig blev ordentligt forklaret.
  • Nogle gange føltes den som en middlegrade-bog, andre gange som en YA, og det gør egentlig ikke så meget, hvis ikke det var fordi jeg tit blev i tvivl om hvor gamle personerne er – eller hvor gamle de skal forestille at være. Jeg kunne for eksempel ikke helt finde ud af hvor mange der var børn og hvor mange der var teenagere. Det var også lidt som om den var seriøs og føltes YA-ish, for derefter at blive lidt barnlig på en træls måde.

Overall, så var det en god bog. Jeg kunne sagtens have undværet billederne, men jeg var godt underholdt, og den var virkelig god i starten. Men jeg synes det hele blev lidt rodet til sidst, og jeg sidder ikke og længes efter at læse den næste bog, selvom jeg egentlig syntes den var god.

Skriv en kommentar