Anmeldelse: Skyggens Lærling #2: Den Brændende Bro

16166366

pink 3 stjerner

 

 

  • Titel: Den Brændende Bro
  • Serie: Skyggens Lærling #2
  • Forfatter: John Flanagan
  • Antal Sider: 316
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: The Burning Bridge
  • Forlag: Gyldendal
  • Genre: YA Fantasy
  • ISBN: 9788721027629
  • Læst: 28. Januar til 3. Februar

 

“Den brændende bro” er andet bind i den helt fænomenale fantasyserie om 15-årige Wills tid som Skyggens lærling.

Skyggen og hans hjælpere forbereder sig på et opgør med den onde krigsherre Morgarath. Sammen med sin ven, Horace, bliver Will sendt af sted på en farlig mission til den nærliggende by Celtica, som på kort tid er blevet komplet forladt.

Morgaraths onde tropper har lykkedes i at passere de barske, østlige bjerge og udgør nu en frygtelig trussel mod kongens hær. Will og Horace er de eneste, der har mulighed for at forpurre Morgaraths planer.

På deres farefulde mission i “Den brændende bro” kommer Will og Horace i nærkontakt med både de grusomme Wargaller, lejesoldaterne Skandierne og den smukke, unge pige Evanlyn.

Oprindeligt frygtede jeg lidt at den første bog ville være sådan lidt barnlig, og derfor gik der mega længe inden jeg fik den læst. Og helt ærligt, hvis John Flanagan ikke havde været på Esbjerg fantasybogmesse sidste år, så var det nok aldrig sket. Men jeg forelskede mig fuldstændig i den første bog, den var simpelthen så god og ikke spor barnlig. Men det synes jeg lidt den her var, og plotmæssigt var den godt nok også meget åbenlys.

Det gode:

  • Den her serie er så hyggelig! Det er rar, sjov og spændende læsning, sådan rigtig feel-good-agtigt.
  • Ranger-hestene. De er mega seje!
  • Bogens sidste halvdel var faktisk virkelig spændende! Her var der virkelig ikke noget af det jeg syntes trak bogen ned, og der er en vildt fantastisk slagscene som jeg virkelig elskede!
  • Det med broen var faktisk også virkelig spændende! Selvom det er lidt obvious hvad det er der sker i Celtica og hvorfor, så var det ret spændende at følge Will og de andre finde ud af det.
  • Will er vildt sej! Han holder hovedet koldt, han er handlekraftig og modig, jeg er stadig Will-fan!
  • Jeg hyggede mig med bogen. Selvom der var nogle ting jeg ikke syntes var sådan super awesome, så hyggede jeg mig med den, jeg glædede mig til at læse videre, og siderne vendte sig selv.
  • Jeg kunne også virkelig godt lide Evanlyn!
  • Kamptræningen. Wauw hvor er det gennemtænkt og fedt, og jeg slugte det råt!
  • Jeg kan rigtig godt lide hvordan den her bog leder op til den videre historie. Det bliver spændende er jeg sikker på! Det begynder at føles mere som en serie.

Det knap så gode:

  • Især i den første halvdel af bogen føles rigtig mange af samtalerne virkelig akavede og opstillede, og det syntes jeg virkelig var træls.
  • Sådan plotmæssigt synes jeg den talte ret meget ned til læseren. Will og Halt falder over en gut som er en fjende, og han har tilfældigvis fjendens komplette angrebsplan på sig. Han er alene og i fjendeland, og ingen stiller spørgsmål ved om planerne er sande. Come on. Det er der egentlig flere tilfælde af, og jeg følte mig lidt angrebet på min intelligens.
  • Horace’s stunt til sidst. Hør lige her, det er så usandsynligt og tåbeligt og stupidt og det burde aldrig være gået som det gjorde.

Jeg har ikke opgivet serien, men jeg synes den her var ret skuffende sammenlignet med den første. Men den her slutter på en måde hvor jeg faktisk glæder mig til den næste – cliffhanger all over!

Skriv en kommentar