Anmeldelse: Ilttyv #2: Under Sløret

29077045pink 5 stjerner



  • Titel: Under Sløret
  • Serie: Ilttyv #2
  • Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
  • Antal Sider: 341
  • Udgivelse: Udkommer efterår 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771059373
  • Læst: 6/3 til 7/3

 

Spoilers i bagsideteksten

 

“Prøver du at forhandle? Lad mig gøre det helt tydeligt: Spørgsmålet er ikke, om du skal gøre, hvad jeg siger. Spørgsmålet er, om du skal have lov til at leve bagefter.”

Marton har kastet Troy gennem sløret. Shay, hans søster, vil have hævn. Men uanset hvad hun gør, er det, som om Marton altid er et skridt foran. Lige indtil hun finder en forbundsfælle, som har nøglen til at vælte Marton og hans imperium af forbrydelser og undertrykkelse. Samtidig vågner Troy under sløret i en fremmed verden uden ilt …

“Under sløret” er anden bog i serien “Ilttyv”.


 

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Wauw hvor var det bare en skide god bog! Jeg fløj igennem den på ingen tid, og ligesom med første bog kunne jeg ikke slippe den. Jeg elsker universet hvor ilt er en mangelvare, jeg elsker vores hovedpersoner, jeg elsker mysterierne og plottwistene, I freakin’ love it all!

Det her er sådan en bog, hvor du tror du har alle svarene til, hvordan det hele hænger sammen. Det har du ikke. Bered dig på at blive overrasket, for intet er som du tror det er. Visse ting havde jeg gættet i første bog og fik ret, men det gav så god mening at det bare passede helt perfekt. Og derudover, så sker der så meget som totalt overraskede mig at det hele bare passer perfekt sammen som fod i hose. Det jeg prøver at sige er, at plottet er noget nær perfekt. Du gætter dig frem til visse ting og får ret, mens du også bliver totalt overrasket af plottwists som du ikke havde forudset. Det er med til at man som læser bliver fuldstændig opslugt af bogen.

Shay or Troy er igen hovedpersoner, og ligesom i første bog skiftes de til at fortælle historien. Det fungerer lige så godt som i første bog, og de korte kapitler og det lette sprog gør, at man bare flyver igennem. Derudover er Troy og Shay meget forskellige personer, så man kan tydeligt fornemme hvilken person det er der fortæller historien uden at have læst kapiteloverskriften. Det fungerer især godt i den her bog, hvor de befinder sig forskellige steder. På den måde får man to historier med plottwists og råde tråde der langsomt flettes sammen, og det er virkelig fedt!

Indrømmet, jeg synes Troy var lidt sløv til at fatte hvad der foregik. Det var så tydeligt at det næsten gjorde ondt, men man kan godt mærke på ham at han jo faktisk aldrig har tænkt at det kunne være en mulighed. Jeg tror også vi ville være skeptiske hvis nogen kom og påstod at der bor drager i jordens indre, selvom der var beviser. For nu at tage et eksempel. Pointen er at det er troværdigt at han ikke bare æder forklaringen med det samme, eftersom det jo strider imod alt hvad han ved om verden. Shay blev en anelse overdumdristig i den her bog, men det fungerede også så godt, at jeg ikke engang blev irriteret på hende. Hendes måde at fortælle historien på gør, at man forstår hende og kan sætte sig ind i hendes situation.

Jeg må indrømme, at jeg er sindssygt fascineret af det her iltløse univers. Den måde, livet har ændret sig og måden man nu lever på er så gennemførst og sindssygt spændende. Og der bliver tilføjet så meget mere i den her bog, især gennem plottwists, og jeg freaking elsker det. Især synes jeg det var spændende at få de andre byer over sløret at se, og at se de svævende skove hvor man får ilten fra.

Og slutningen! Jeg er i chok! Det var bare SLET ikke det jeg havde forudset ville ske, og hvis det virkelig er sandt, så har ingen idé om hvor det her ender hende. Og jeg elsker det! Men åh hvor er det frygteligt at skulle vente på næste bog, når man får serveret sådan en slutning. Er du gal jeg glæder mig!

Hvis du kunne lide den første bog bare en lille bitte smule, så skal du helt sikkert give dig i kast med toeren. Shit goes down, og den er vildt spændende! Der er ingen second book syndrome her, tværtimod. Og hvis du elskede den første, så er bog to i hvert fald et must read. Den her serie kunne godt ende med at blive en all time favorit.

 

 

 

 

2 meninger om “Anmeldelse: Ilttyv #2: Under Sløret

Skriv en kommentar