Anmeldelse: Ilttyv #1: Over Sløret

Ilttyv_bind_1.indd

pink 5 stjerner

 



  • Titel: Over Sløret
  • Serie: Ilttyv #1
  • Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
  • Antal Sider: 357
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771059366
  • Læst: 22/8 til 23/8 2015

“Mit løb tærer på ilten, og smagen af jern i munden bliver stærkere og stærkere. Den lægger sig som en hinde på min tunge. Hvis jeg ikke får fat i mere ilt snart, dør jeg …”

I en dyster fremtid koster hvert åndedrag penge. Kun de rige har råd til kvalitetsilt, som den der fandtes før katastrofen. De fattige må nøjes med dårligere ilt, der langsomt gør dem syge.
Troy og Shay kæmper for at overleve, men da Shay bliver fængslet under falske anklager og ikke har råd til at betale ilten i fængslet, bliver de begge tvunget ud i en livsfarlig alliance …

“Over sløret” er første bog i serien “Ilttyv”.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. Meninger og holdninger er mine egne.

Bogen kan findes i boghandlerne til efteråret 2016.

WAUW hvor var det en fantastisk bog! Jeg ville egentlig bare lige læse et par kapitler for at få en pause fra en anden bog jeg havde gang i, men ente med at læse hele bogen på under et døgn. Den var simpelthen bare awesome! Den fangede mig med det samme, og jeg blev fuldstændig opslugt af universet, personerne og historien, til det punkt hvor jeg virkelig kun slap bogen når det var nødvendigt. Den var SÅ forbandet god!

Først og fremmest, så er bogens univers fantastisk! Det er skide godt fundet på, det er gennemført, og det beskrevet på en sådan måde at det føles virkeligt. Mens jeg læste tænkte jeg ikke et eneste øjeblik, at noget virkede urealistisk eller underligt. Det hele spillede bare. Bogen foregår i en dystopisk verden, hvor jorden er blevet radioaktiv. Man har derfor bygget et slør over byen, som er lavet af metal og skåner menneskene i byen ovenover for den livsfarlige stråling. Jo tættere man er på bunden, jo tættere man er på sløret, jo mere radioaktivitet udsættes man for. Så derfor bor de rige selvfølgelig længst oppe, i store luksushuse de pumper fulde af den reneste ilt, mens jo længere man kommer ned gennem niveauerne, jo fattigere bliver menneskene, og jo dårligere ilt har de råd til. På de lave niveauer er folk deforme, de mangler arme, ben eller andre kropsdele som følge af strålingen, og de har kun råd til det billigste ilt, som lige akkurat kan holde dem i live. For et stykke tid i hvert fald. På de nedre niveauer er hver dag en kamp for at tjene penge nok til ilt, og er man rigtig desperat tager man job på selve sløret. Her dør folk indenfor uger eller måneder, og det er hårde, brutale vilkår. Alle mennesker går rundt med ilttanke, og en slange op til næsen, fordi luften ikke er ren nok til at indånde. Det er super godt gennemtænkt og rigtig gennemført, for eksempel er der tænkt over hvordan man får mad, hvordan man lever, hvilke slags jobs der er og så videre. Det var SÅ fedt altså!

Der er to hovedpersoner i den her bog, Troy og Shay. De skiftes til at fortælle historien, og det fungerer fantastisk godt! Især fordi de er søskende (eller halvsøskende i hvert fald), for så var der ikke noget romantik-rod imellem dem. Jeg følte, at de havde et tæt bånd, og at det gav fantastisk god mening for historien at de var søskende. Troy og Shay er forskellige personligheder som alligevel har en del fællestræk, og jeg syntes rigtig godt om dem begge to. Historien er delt imellem de to, men plottet fører dem efterhånden henad samme retning, og det var også super. Der er ingen rigtig romantik i bogen, og det gjorde overhovedet ingenting. Det var simpelthen ikke nødvendigt med mere en den smule der var, og jeg savnede det ikke. Ingen drama eller love triangles, i stedet fokuserer handlingen på de to hovedpersoner og plottet.

Det er lidt svært at snakke om plottet uden at spoile, men i den her verden hvor ilt kan købes for penge er der nogen, som ikke har helt rent mel i posen. Nogen, der lyver og nogen der gerne vil have folk til at forblive i troen på Sløret. Det bliver rimelig hurtigt klart, at der foregår noget, og det hele bygges stille og roligt op gennem historien. Det her mysterie blandet med en fantastisk spændende world building gjorde, at jeg var fuldstændig opslugt af dem bog. Og så ender den simpelthen med den ledeste cliffhanger, så slem at jeg knugede bogen og tænkte, at det bare ikke kunne passe! Det kunne ikke slutte her! Men jo, det kunne det, og det var nervepirrende og helt fantastisk. Hvornååååår kommer næste bog?

Er der så noget i den her bog der ikke fungerer? Nej, faktisk ikke. Det hele gik op i en højere enhed, historie, mysterie, univers, det hele spillede bare. Det er en af de absolut bedste bøger jeg har læst i år, og jeg elskede hvert sekund af den. Især universet var så gennemført og gennemtænkt, og jeg elskede det! Fantastisk bog!

2 meninger om “Anmeldelse: Ilttyv #1: Over Sløret

Skriv en kommentar