Anmeldelse: The Sookie Stackhouse Companion

11646021pink 4 stjerner



  • Titel: The Sookie Stackhouse Companion
  • Serie: True Blood (companion)
  • Forfatter: Charlaine Harris & Others
  • Antal sider: 559
  • Udgivelse: 2011
  • Forlag: Gollancz
  • ISBN: 978-0-575-09715-5
  • Læst: 19/10-13

The Sookie Stackhouse Companion is a unique guide to Sookie Stackhouse and her world. Including and introduction from Charlaine Harris and a brand new Sookie Stackhouse novella, this is essential reading for every Sookie fan.

———————————————————————–

Den her bog indeholder en hel masse vildt fede ting, hvis man er vild med sookiverset omkring True Blood. Den indeholder blandt andet en cirka 100 sider lang novelle, Small Town Wedding, opskrifter på sydstatsmad, blandt andet Caroline Bellefleurs Chokoladekage, et kort over Bon Temps, En komplet liste over personer i bøgerne, en tidsbeskrivelse over hændelserne i hver bog, og et interview med instruktøren bag True Blod-tvserien.

Novellen Small Town Wedding var faktisk rigtig god! Det var en historie jeg følte manglede i bog-serien. Den bliver omtalt, men man får ikke hele historien. Det går man jo så her, og jeg syntes egentlig ret godt om den. Den var spændende, og der skete noget hele tiden. Det var egentlig også ret interessant at se lidt mere til Sams familie, fordi man i bøgerne hører en masse om dem, men de er ligesom ikke. De bliver bare omtalt. Det eneste jeg synes var lidt mystisk var Sam’s hjembys reaktion på det der bryllup. Lige i overkanten måske? Til gengæld finder vi ud af hvordan Quinn mødte Tijgerin, hvilket var fedt!

Tidslinien over handlingen i hver bog var også super nice. Man får et meget bedre overblik over, hvornår hver bog egentlig foregår, og over hvor længe og hvad der sker hvornår. Listen over personer i universet er også meget rar at have, hvis man engang imellem er lidt fuzzy omkring hvem han eller hun egentlig er, og hvornår de mødte Sookie.

Interviewet med instruktøren af TV-serien var jeg noget mindre begejstret for. Jeg synes det var tyndt, og jeg ville hundrede gange hellere have haft et interview med Charlaine Harris selv.

Opskrifterne var faktisk et overraskende indspark. Der var masser af dem, og rigtig mange lyder virkelig gode. De indeholder helt normale, almindelige ting, som man kan købe i ethvert supermarked, og de fleste af dem ser rimelig ukomplicerede ud. I like! Jeg er nemlig ikke nogen ørn i et køkken 😉

Jeg er ret glad for, at jeg købte den her bog. Novellen var super spændende, og udfyldte ligesom en tom plads i hændelsesforløbet i bogserien. Derudover kunne jeg godt lide kortet over Bon Temps, og de andre forskellige ting og sager kunne jeg faktisk også godt lide! Alt ialt, en rigtig god companion til serien, selvom jeg syntes interviewet med instruktøren var pænt skod, og egentlig føltes mest som fyld.

 

 

2 meninger om “Anmeldelse: The Sookie Stackhouse Companion

Skriv en kommentar