Anmeldelse: True Blood #1: Død indtil Solnedgang




  • Titel: Død indtil Solnedgang
  • Serie: True Blood #1
  • Forfatter: Charlaine Harris
  • Antal sider: 348
  • Udgivet: 2010
  • Sprog: Dansk
  • Originaltitel: Dead Until Dark
  • Forlag: Lindhart & Ringhof
  • Læst: 19/8

Død indtil Solnedgang holdt mig fanget til langt ud på natten første gang jeg læste den. Jeg var simpelthen ikke i stand til at ligge den fra mig, og sådan føles det faktisk stadig. Selvom jeg godt kender handlinge, ved hvem morderen er, og ved hvad Sam er, så er det som om det bliver glemt hver gang jeg læser bogen igen.

Død indtil solnedgnag er for mig den perfekte blanding af mordgåde, overnaturlige væsener og mystik. Plottet er veldrejet, velskrevet og virkelig spændende. Der skete hele tiden små ting som var med til at gøre gåden endnu mere nervepirrende. Samtidig tog plottet flere gange drejninger, som jeg på ingen måde havde forudset.

Jeg elsker, at man ikke får det hele omkring universet serveret med det samme. Man får nok at vide til, at det ikke er forvirrende eller irriterende, men samtidig får man også en fornemmelse af, at der er så meget mere, som mangler at blive opdaget.

Jeg var vild med det dagbogs-agtige præg, hvor Sookie fortæller os ting, som vi måske egentlig ikke har behov for at vide – men de er bare med til at gøre historien så realistisk og virkelighedstro, at det føles som at være der selv. Jeg var vild med Sookie som person, og jeg synes det var fedt, at hun ikke er som alle de andre heltinder jeg har mødt i bøger. Hun har en stærk personlighed, som meget hurtigt bliver defineret, og bogen er tro mod den personlighed hele vejen.

Kærligheds-delen elskede jeg, også selvom jeg absolut IKKE er fan af Bill. Jeg kan godt lide, at det kommer lidt ud over det teenage-agtige pusse-nusse, men bliver lidt mere råt uden at miste romantikken og de dybe øjeblikke. I det hele taget var bogen på mange måder lidt barsk, både i kraft af, hvordan der bliver fortalt om mordene og blodet, men også sproget er ind imellem en smule barskt. Det er med til at give bogen karakter og sjæl, og passer godt ind i både historien og universet.

Alt ialt er Død Indtil Solnedgang en af de bedste i Trueblood-serien. Den er nervepirrende spændende, sexet og mystisk, og virkelig værd at læse.

En mening om “Anmeldelse: True Blood #1: Død indtil Solnedgang

  1. Jeg glæder mig også til at få læst den, når jeg er færdig med min læseliste. 😉 Jeg håber den er god, men nu må vi se. 😉 Jeg kan hvert fald godt lide forsiden, der bedre end hardback versionen.

Skriv en kommentar