Anmeldelse: Tågespind #1: Ellekongen

• Læst: 3/12 til 12/12

Karens dag går med at malke køer, og hvad madmor ellers sætter hende til. Om søndagen tager familien i kirke, og om aftenen fortæller gamle Ane historier om ellekongen og de andre underjordiske.

Da Karen en dag møder Daniel, begynder hendes liv at ændre fokus, og før hun ved af det er hun viklet ind i tågespind.

Signe Fahl introducerer læseren til 1700-tallets Danmark med godsejere, fæstebønder og overtro – som ikke er så uvirkelig som vi i dag går og tror.

Ellekongen er første bind i Signe Fahls paranormal romance-trilogi Tågespind.

[ Sponsoreret ]

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Ulven & Uglen, og skal dermed markeres som reklame ifølge markedsføringsloven. Jeg har ikke modtaget penge for at anmelde eller omtale bogen, hverken positivt eller negativt.

Sikke en fantastisk debut! Hvis jeg ikke vidste, at det her var Signe Fahls første bog, så ville jeg aldrig have gættet det. Den er fantastisk godt skrevet, den virker velresearchet, den er spændende, og alle karaktererne har liv og sjæl, og føles som virkelig personer.

Jeg satte virkelig pris på, hvor god research der var lavet – eller, det ved jeg ikke om der var, i hvert fald var jeg fuldstændig overbevist om, at det var sådan her man levede, spiste og eksisterede i 1700-tallets danmark, hvordan man malker køerne og vasker tøj i bækken, senegenes madrasser er af halm, man går i kirke om søndagen og børnene kommer ud og tjene på en gård i en ung alder. Tilsæt så myterne om ellekongen, ellepigerne og trolden i mosen, og du har en helt perfekt kombination. Også det overnaturlige virkede gennemført og gennemtænkt, og jeg elskede virkelig worldbuildingen. Jeg følte, at jeg var lige der i 1700-tals-danmark, og jeg fik næsten en Emil-fra-lønneberg-vibe fra den, hvis i forstår hvad jeg mener? Jeg kunne dufte høet, høre køerne brøle og se tågen rulle ind over bakkerne.

Jeg elsker Karen, hun er alle tiders karakter! Jeg elsker at der er plads til alle de der dagligdags ting, der jo ligesom er Karens liv, for på den måde bliver hun bare så meget mere virkelig. Det at malke køer tre gange om dagen er en del af hendes liv, sniksnakken med veninderne, historierne Ane fortæller om aftenen, kirken om søndagen og så videre. Det mesterlige ved det er, at det aldrig bliver kedeligt. Plotmæssigt er der ikke ret meget huhej-action, men der er så meget karakterudvikling, både for Karen, men også for alle de andre, at det at malke køer eller stakke hø ikke er spor kedeligt. Der er stemning, der er karakterudvikling, og det spiller skide godt sammen.

Faktisk var jeg overvejende fuldstændig forelsket i den her bog. Den er spændende, stemningen og worldbuildingen er fantastisk, og Karen som hovedperson er awesome. Men jeg var nok bare ikke helt solgt på Daniel og romancen. Daniel som karakter var fin, men jeg følte ikke selv  Karens tiltrækning til ham hvis i forstår hvad jeg mener? Jeg elsker hvordan det hele sluttede, fordi det var så uventet med alligevel perfekt, men jeg følte ikke rigtig forelskelsens sug i maven.

Men altså, overall elskede jeg den bog, den var en fornøjelse og virkelig underholdende fra start til slut. Den har fantasisk worldbuiling og den mest fantastiske stemning, det føles vitterlig som at være i 1700-tallet hvor Ellepiger og trolde i mosen er virkelige. Slutningen var fantastisk, og fik ligesom bunden en perfekt sløjfe på alting indtil nu, mens den samtidig lagde op til en spændende toer. Well done, miss Fahl!

En mening om “Anmeldelse: Tågespind #1: Ellekongen

1. Pingback: Minsandten – en anmeldelse igen – Signe Fahl

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )