Anmeldelse: Valget af Sarah Engell

36013812

pink 5 stjerner

 

 

  • Titel: Valget
  • Serie: –
  • Forfatter: Sarah Engell
  • Antal Sider: 349
  • Udgivelse: 2017
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: CalsenPuls
  • ISBN: 9788711691823
  • Læst: 4/11

“Valget” er en spændende roman af Sarah Engell, der handler om at tage store valg. Beretningen om den 18-årige Xenia fokuserer på spørgsmålet om, hvor meget man vil ofre for en fremmed.

Xenia har kæmpet længe for at blive frontfigur i Etisk parti. Hun er endelig ved at opnå sin drøm og kan se sig selv have en positiv indflydelse på verdenssituationen. En dag møder hun en pige, der er flygtet hele vejen til Danmark, alene. Nu må Xenia træffe et valg.

Med “Valget” har Sarah Engell skrevet en smuk roman, der viser børn og unge, hvor store konsekvenser valg kan have.

[ Sponsoreret ]

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget CarlsenPuls og skal dermed markeres som reklame ifølge markedsføringsloven. Jeg har ikke modtaget penge for at anmelde eller omtale bogen, hverken positivt eller negativt.

Valget er den første bog af Sarah Engell jeg har læst, og hvis alle hendes bøger er lige så fantastisk skrevet, så bliver Sarah Engell et must-read for mig. Den er bog var fuldstændig un-put-downable for mig, jeg startede på den med intentionen om bare at læse et kapitel eller to, og i stedet endte jeg med at læse den færdig i ét stræk og først gå i seng klokken halv to om natten. Den slags bøger er simpelthen bare den bedste slags bøger.

Nu er det ikke fordi jeg syntes bogen var fejlfri, faktisk er jeg absolut ikke fan af at jeg lidt følte den prøvede at pådutte mig politiske synspunkter, eller at Xenia egentlig er ret naiv og har frygtelig travlt med at dømme andre og har meget lidt respekt for, at andre måske ikke mener det samme som hende. Normalt ville det være noget som tog lidt af læseoplevelsen fra mig, men ikke her. Jeg slugte simpelthen den her bog, og den fik mig hele vejen igennem følelsesregisteret. Jeg var vred, glad, trist, jeg grinte og jeg følte empowerment og respekt for Xenias jernvilje og målrettethed. Uanset om man er enig med Xenia i hendes politiske holdninger, så kan man læse den her bog og elske den, for Sarah Engell skriver en fantastisk medrivende historie, som er komplet umulig at slippe.

Nu er der jo en årsag til, at bogen titel er Valget, og jeg kan vældig godt lide hvordan den behandler spørgsmålet om, hvad du ville vælge at gøre. Hvor meget vil du ofre for at hjælpe en anden som du ikke engang kender? Dine venner, din familie, penge, din karriere? Hvor går grænsen for dig? for andre? for Xenia?

Jeg så det også som en positiv ting, at bogen er romance-fri. En historie kan sagtens være god uden at der behøver være romantik involveret, og det her er en af dem. Jeg elsker, hvordan Zenias passion og drive for det hun laver skinner igennem, men at der også er plads til at vise konsekvensen af de valg hun tager, og hvordan hun måske ender med at miste venner og veninder, fordi hun vælger noget som de måske ikke helt forstår – eller rettere, hun vælger noget andet til end dem. Jeg elsker hvordan Xenia er så relateable, også selvom man egentlig ikke kan lide hende eller er enig i hendes politiske holdninger. Jeg brød mig faktisk ikke synderligt om Xenia, men det var faktisk lige meget, for jeg kunne sagtens relatere til hende alligevel. Hendes personlighed skinner så meget igennem, at hun føles virkelig og håndgribelig, som en person man kender efter kun et kapitel eller to.

Lad være med at lade dig afskrække af det politiske emne, og læs den her bog fordi det er en pageturner. Du behøver heller ikke læse den fordi det er en historie med et vigtigt budskab, men læs den fordi den viser en fantastisk karakter og konsekvensen af de valg man tager. Fantastisk bog!

Skriv et svar

