Anmeldelse: Næslandet #4: Asaphs Rige

• Læst: 18/9 til 28/9

‘Hver en krog var tom; tømt for den skygge, der havde samlet sig foran ham. I stedet lå de badet i et sælsomt, glimtende lys, som om månelyset havde taget skyggernes plads.

Dolomedes tav og stirrede på den høje masse af sort uigennemsigtig skygge, der tårnede sig op over ham midt ude i gaden.

“Du er ikke Mengiel … søn af Lysfolket,” lød en stemme inde fra mørket. “Sig frem … Hvad vil du mig?”

Dolomedes mærkede hårene rejse sig i nakken. Dæmonens stemme var ikke særlig høj. Alligevel føltes det, som gik den gennem hans kød og knogler som en sløv sværdklinge.’

[ Sponsoreret ]

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Andersen & Vig og forfatter Eva Egeskjold, og skal dermed markeres som reklame ifølge markedsføringsloven. Jeg har ikke modtaget penge for at anmelde eller omtale bogen, hverken positivt eller negativt.

Jeg har virkelig glædet mig til den her bog længe! Næslandet-serien overraskede mig virkelig positivt, og jeg så virkelig frem til at finde ud af, hvordan det hele skulle ende. Selvfølgelig er det ikke så svært at regne ud sådan overall, men hold op hvor var det en lang og twisted vej til slutningen, fuld af overraskelser – den slags overraskelser der efterlader dig med åben mund og polypper, den allerbedste slags.

Den 3. bog var virkelig nervepirrende, og den her er lige så spændende, hvis ikke mere. Det er basically en lang krig hele bogen igennem, hvor man hører lidt om det der sker på Vestervinge, i Lundene, på Aisgard og så videre, så man kan hele tiden følge alle plottrådene og personerne nærme sig det punkt hvor det hele fletter sig sammen og går op i en højere enhed, og det var mega fedt og mega spændende!

Selvfølgelig kan jeg ikke sige en hel masse, når nu det er fjerde og sidste bog, men jeg var virkelig positivt overrasket over hvordan det hele sluttede. Det går ikke nemt til, og der er masser af bump på vejen, forudsete og uforudsete, og helt til den sidste side sidder man på kanten af stolen af spænding, det var virkelig fantastisk! Og samtidig med der sker en hel masse, så føles det heller ikke som om det går for stærkt, man føler stadig man har været med Oona og alle de andre på det skønneste, lange eventyr, og det var virkelig dejligt!

Nu har jeg jo klaget over Radixfolkets overdrevne ondskab, og det er ikke fordi den er væk, men den fylder lidt mindre, og der skete så meget andet fantastisk at jeg faktisk slet ikke bemærkede det før efter jeg havde læst bogen færdig og kom til at tænke tilbage på de forrige bøger. Faktisk har jeg ikke rigtig en finger at sætte på noget, det var den perfekte slutning, spændende og nervepirrende og fuld af fantastiske karakterer. Selvom jeg selvfølgelig er lidt ked af at det er slut, for så kommer der jo ikke flere eventyr med Oona og company, så var det alligevel en virkelig fantastisk slutning og alt det jeg havde håbet den var.