Lydbogsanmeldelse: Fallen #1: De Sorte Skygger

4ee6a5eb-12b4-4508-9383-576732372918_1495365684

pink 1 stjerne

 

 

  • Titel: De Sorte Skygger
  • Serie: Fallen #1
  • Forfatter: Lauren Kate
  • Tid: 10t 58 min
  • Udgivelse: 2010
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Fallen
  • ISBN: 9788788133134

 

Luce har mistet sin kæreste i en brand.
Hun er overbevist om at skyggerne der har forfulgt hende hele livet, har noget med ulykken at gøre, men kan intet huske.

Alle mener til gengæld at hun selv er skyld i branden og som straf sendes hun på Sword & Cross, en kostskole for vanskelige unge, og her møder hun den mystiske Daniel …

De sorte skygger er første bind i Fallen-serien:
En verden med faldne engle, mystik, sorg og romantik

[Sponsoreret] – Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

Det her er faktisk en lidt anderledes anmeldelse, for egentlig er det ikke første gang jeg læser Fallen. Jeg læste den ´nogle år inden jeg startede bloggen, lige efter min Twilight-craze begyndte. Der var kun udkommet den her i serien, og jeg elskede den! Så læste jeg den igen nogle år efter det, og synes den var okay, men kom aldrig videre i serien. Nu har jeg så fået købt alle fem bøger, så jeg besluttede at gå i krig med serien igen og starte med 1’eren, fordi jeg ikke kunne huske så fandens meget af den, ud over det var noget med en kostskole og nogle skygger.

Jeg kunne ikke lide den. Ikke ret meget i hvert fald. Egentlig var den OK i starten, men det blev bare hurtigt virkelig mærkeligt, virkelig irriterende og meget kedsommeligt. Jeg tror, den bedste måde at anmelde den her på er en liste med ups and downs, ellers bliver anmeldelsen ti kilometer lang.

Det gode:

  • Den var OK interessant i begyndelsen.
  • Ariana, hun har en skide skæg personlighed! Skrupskør, men på den fede måde!
  • Luce i begyndelsen. Jeg kunne faktisk godt lide hende, men efter hun kommer til Sword and Cross går det ned ad bakke.
  • Penn ❤

Det knap så gode:

  • Hvad sker der for romancen? Hvem falder for en fyr der er så led, og så afvisende? Og værre endnu, hvorfor er det lige at Luce føler noget bestemt, og derfor mener at han bestemt også må have det sådan? Og Cam? Hvorfor fanden finder Luce sig i det? Det er fucked up, og Luce er en stalker på den creepy måde.
  • Beskrivelsen af Sword & Cross er vildt overdrevet! På en sådan måde at det bliver totalt utroværdigt, og virker helt vildt karikeret.
  • Daniel er en idiot. Hvis Luce dør hvis du kysser hende HVORFOR GØR DU DET SÅ? Han påstår han elsker hende, men han er tilsyneladende villig til at slå hende ihjel fordi han ikke kan styre sine lyster.
  • Cam er en idiot.
  • Luce bliver en idiot så snart hun ser Daniel første gang, og hun begynder at opføre sig frygtelig barnligt.
  • Romancen fungerer absolut ikke for mig.
  • Alt det med skyggerne og hele worldbuildingen er så diffus at det nærmest kunne være ligegyldigt.
  • Luce skal hele tiden ligesom stoppe op og eksaminere sine tanker og følelser, hvilket betyder at handlingen hele tiden bliver afbrugt af Luce der lige skal reminiscere om et eller andet eller tænke over noget, hvorefter handlingen fortsætter. For eksempel siger Luce noget, Daniel svarer, handlingen går i stå fordi Luce lige skal tilføje noget i sit hoved, samtalen fortsætter.
  • Det er som om forfatteren tror vi er dumme. Alt det her med skyggerne, Luce og faldne engle er smertefuldt tydeligt fra starten og latterligt nemt at gætte – den eneste der ikke fatter en brik er Luce, og derfor bliver man egentlig lidt frustreret.
  • Jeg kedede mig. Det er virkelig skidt hvis en bog er kedelig, og det synes jeg virkelig den var. Jeg føler lidt man kunne barbere halvdelen af bogen væk, uden at fjerne noget vigtigt. Der er ligesom bare en hel masse fyld.

Jeg var egentlig OK underholdt i begyndelsen, men det gik lynhurtigt ned ad bakke, og jeg endte med at være virkelig træt af Luce, Cam, Daniel, romancen og egentlig det hele. Nu har jeg jo købt hele serien, så jeg tænker jeg giver bog 2 en chance – det kan nærmest ikke blive værre for at være helt ærlig.

3 meninger om “Lydbogsanmeldelse: Fallen #1: De Sorte Skygger

Skriv et svar

