Anmeldelse: Sjælevandrer #1: Diali

• Forfatter: Charlotte Fischer
  • Antal Sider: 314
  • Forlag: Facet
  • Læst: 1/9

Roneoak er navnet på det samfund, Cawi og Dahlia kender, og lever i. Roneoak ligger ved kysten. Det sidste sted for mennesket.

I Roneoak forsøger Cawi og Dahlia at opretholde en tilværelse. Der er mangel på alt. Og fremtiden er usikker.

Cawi fornemmer, at en altødelæggende trussel mod Roneoak er nært forestående. Cawi er overbevist om, at der findes mennesker på den anden side af bjergene. Derfor begiver Cawi og Dahlia sig ud på en rejse, som ændrer deres liv for altid.

Sjælevandrer 1 – Diali er en dystopisk fortælling om overlevelse, kærlighed, liv og død.

Diali er første bog i serien Sjælevandrer.

[ Sponsoreret ]

Bogen er tilsendt som anmeldereksemplar fra forlaget Facet og skal dermed markeres som reklame ifølge markedsføringsloven. Jeg har ikke modtaget penge for at anmelde eller omtale bogen, hverken positivt eller negativt.

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvordan jeg skal bære mig ad med at skrive en anmeldelse af den her bog uden at komme til at tage den fantastiske oplevelse fra jer som jeg selv havde. Så hvis det er lidt vagt, my apologies, men jeg vil virkelig helst ikke spoile noget eller ødelægge læseoplevelsen for andre der måske ender med at læse den. Den er fandeme fantastisk, jeg blev fuldstændig opslugt og læste den ud i ét køre på en aften, selvom jeg egentlig bare havde tænkt mig at læse et kapitel eller to inden jeg skulle sove.

Diali endte med at være noget helt andet end det jeg egentlig havde forestillet mig. Jeg troede at det her ville være en lidt klassisk dystopisk historie, i ved, man kæmper for overlevelse, staten/styret lyver for at undertrykke befolkningen blablabla. Det kan være vældig godt, og jeg bliver aldrig træt af det, men sådan en bog var det her bare slet ikke!

Det her handler om Dahlia og Cawi. Det er en kærlighedshistorie om to mennesker der vokser op sammen, kommer ud for noget forfærdeligt, og på en eller anden måde skal finde ud af at leve med deres dæmoner bagefter. Især Cawi er plaget, og bogen indeholder både sex, vold, druk og stofmisbrug, men ikke på en sådan måde at jeg blev deprimeret af det. Det er min store bøf med rigtig meget YA/NA der handler om den slags, det er altid så sørgeligt og deprimerende at man selv bliver helt deprimeret, og det gider jeg sgu ikke. Jeg vil gerne læse om det, men jeg gider ikke trækkes med ned, hvis i forstår hvad jeg mener?

Nå, men det her handler altså om Cawi og Dahlia, to meget komplekse personer med så meget personlighed at jeg virkelig følte jeg blev en del af dem, jeg kendte dem så godt og forstod deres tanker og følelser, og jeg blev bare så opslugt af dem. Det er svært at forklare, men jeg var helt væk i de to personer, og følte lidt jeg fulgte deres livshistorie på en måde, og det var virkelig spændede og altopslugende.

Det er ikke fordi bogen ikke har fejl – det har den. Der er for eksempel en hel del ting omkring worldbuildingen der ikke hænger sammen eller ikke bliver forklaret. Jeg bemærkede det mens jeg læste, men honestly? Jeg var pisseligeglad, jeg ville bare have mere Cawi og mere Dahlia, og alle de her småting endte med ikke at betyde noget som helst. Jeg forsvandt ind i bogen, og dukkede op da jeg havde vendt den sidste side, og det var en helt fantastisk historie som jeg glæder mig til at læse mere af. Der kommer i hvert fald en toer, og jeg er spændt på hvad den kommer til at indeholde.

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo