Black Dagger Brotherhood overblik: læseorden, danske oversættelser mm.

Det sker faktisk ret tit at folk kommer og spørger mig om Black Dagger Brotherhood. Nogle gange er det fordi de har læst de danske oversættelser og derefter gerne vil forsætte på engelsk og ikke kan finde ud af hvor de skal starte (mere om det længere nede), eller fordi de ikke kan finde ud af hvornår de skal læse spinoff-seriens bøger, eller hvad det nu kunne være. Især er der forvirring, fordi Tellerup har valgt at opdele nogle af bøgerne i to, selvom de kun er én bog på engelsk.

Så det kan vi jo lige så godt starte med.  Der er pt. (August 2017) udgivet følgende bøger i Black Dagger Brotherhood-serien på Dansk:

De første fem bøger stemmer overens med de engelske, men herefter har Tellerup delt udgivelserne i to dele – hvad jeg i øvrigt ikke på nogen måde synes er okay – og derfor svarer Hjertets Udvalgte og Artens Styrke til Lover Enshrined på engelsk, Mørkets Prins og Lysets Heltinde svarer til Lover Avenged på Engelsk, og Krigeren og Krigerinden svarer til Lover Mine på engelsk. Det ser altså ud som om der er oversat op til bog 11, men i virkeligheden er det kun til og med bog 8, og det er sådan rimelig væsentligt hvis man gerne vil i kast med de engelske efter at have læst de danske og ikke kan vente på den danske oversættelse.

I øvrigt er opdelingen i to den eneste årsag til,at jeg ikke har købt resten af serien på dansk. Jeg købte dem på engelsk fordi jeg ikke kunne holde ventetiden ud, men jeg havde tænkt mig at købe resten på dansk også, fordi jeg startede med de første tre på dansk og gerne ville have en komplet samling. Men det gider jeg sgu ikke, når Tellerup deler bøgerne op, men stadig vil have 199 per bog. Det er seriøst 400 kroner, hvis ikke de er på tilbud til to for et eller andet, og den engelske paperback koster under 100 kroner. Tak, men nej tak.

Nå, men på engelsk er der pt. udkommet 16 bøger, plus to bøger i spinoff-serien:

Black Dagger Brotherhood:

Black Dagger Legacy (Spinoff:)

Hovedreglen er, hvis alt går efter J.R.Wards plan, at man efter bog 13 skal læse skiftevis en bog i spinoff-serien, og en bog i hovedserien. Og det er rimelig vigtigt at du rent faktisk gør det, ellers bliver du spoilet for vildt til at muligt. De to serier krydser så meget ind over hinanden at det faktisk ikke rigtig kan lade sig gøre at undgå spinoff-serien, for ellers fatter man ikke en meter. Så helt konkret skal du læse dem i den rækkefølge de bliver udgivet i, og derfor er læserækkefølgen pt. følgende:

Det kan jo ændre sig i fremtiden, så jeg anbefaler at hvis du er i tvivl efter bog 15, så google for guds skyld og se, om det stadig hænger sådan sammen. Det er i hvert fald J. R. Wards plan, men man ved jo aldrig, og hun har også talt om andre spinoff-serier som kunne være en mulighed. Men i hvert fald er det sådan her landet ligger lige nu. Jeg linker til det her indlæg på min serieoversigtsside også.

Skriv et svar

