Lydbogsanmeldelse: Bøger fra Begyndelsen #3: Den Kulsorte Protokol

23513979

pink 2 sjerner

 

 

  • Titel: Den Kulsorte Protokol
  • Serie: Bøger fra Begyndelsen #3
  • Forfatter: John Stephens
  • Tid: 11 timer 45 minutter
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: The Black Reckoning
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771650945

Kate, Michael og Emma har indledt en hæsblæsende jagt på Dødens bog. De skal finde den, før Magus får fingre i den. For gør han det, vil alle tre bøger fra Begyndelsen være samlet på ét sted, og deres forenede energi vi udløse en ustoppelig kraft. Emma er sidste brik i det store skæbnepuslespil, og hun bliver tvunget til at konfrontere de mørkeste sider af sig selv, såvel som de rædselsvækkende uhyrer og ånder, der bor i de verdner, hun må rejse igennem. Kun hvis hun formår at mestre den sidste og farligste bogs kræfter, vil hun, Kate og Michael kunne redde verden fra en altødelæggende krig. Selve det stof, tiden er gjort af, falder fra hinanden, da Emma tager ud på sin søgen efter en afslutning – god eller dårlig – på det episke eventyr, hun, hendes forældre og hendes søskende er blevet hvirvlet ind i.

Tredje og sidste del af trilogien “Bøger fra Begyndelsen”.

Hørt via Mofibo, som har sponsoreret abonnementet.

DEN KULSORTE PROTOKOL er helt klart den bedste af de tre bøger, men den var ikke en hel stjerne bedre end de andre to. Det var den bog hvor jeg mindst oplevede at miste interessen og at tankerne drev væk fra bogen mens jeg lyttede, men det var altså bare ikke helt godt. Det er lidt en gentagelse af anmeldelsen af de første to bøger, for det er faktisk de samme ting der er galt med den.

Den taler stadigvæk ned til dig som læser, og lugter langt væk af at være skrevet af en mand som tror at 10-årige er dumme. Klassisk voksen der tror hvad børn kan, vil, tænker, føler og gerne vil have, og det gør han bare overhovedet ikke. Jeg bliver sgu sur, for 10-årige mig ville føle mig rimelig nedgjort hvis jeg læste den her – især fordi jeg så ville være på alder med Emma, som er en kropumulig og virkelig barnlig møgunge. Sorry, do not approve.

Nu brude Emma jo i øvrigt vokse lidt med opgaven – hun er Dødens Bogs vogter, og det er ret dystert og voksent – men det gør hun ikke. Hun er impulsiv og stædig som kun møgunger er det, og jeg kan bare absolut ikke på nogen måde lide hende. Hun er hamrende irriterende, og sådan en type person jeg har lyst til at slå med noget hårdt – 10-årig eller ej. Det kan godt være at der faktisk er børn der er sådan, men derfor behøver jeg ikke kunne lide det.

Det er helt klart den af de tre bøger hvor jeg var mest fanget af historien, og det var også derfor jeg synes den her var bedre end de to første. Især i slutningen sker der en hel masse, som faktisk lidt kom bag på mig, og det var rart at jeg ikke lige på forhånd havde regnet ud præcis hvordan det skulle ende – og jeg er virkelig glad for, at forfatteren turde slå karakterer ihjel uden at bringe dem tilbage til livet på en eller anden obskur måde. Det er virkelig en pet peeve for mig, jeg bliver virkelig sur hvis alle de “gode” der dør på magisk vis bliver levende igen. Don’t, just don’t.

Overall har det været en OK god serie, jeg har ikke fortrudt jeg har læst (lyttet) dem, men de var helt klart heller ikke et hit for mig. Okay, men ikke så meget mere, selvom jeg synes slutningen på serien var god – altså, slutningen på den her bog wrapper det hele rigtig pænt op, I approve!

Skriv et svar

