Top 5 Wednesday: Bøger uden romance

Top 5 wednesday er kreeret af GingerReadsLainey på youtube.

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker romance, men nogle bøger har slet ikke brug for eller plads til romance – og derfor kan de altså godt være gode alligevel! Faktisk var det ret svært at finde bøger hvor romance ikke fyldte ret meget, men okay – jeg elsker jo romance, så det jeg læser har sådan lidt en tendens til at have temmelig meget af det, haha!

krigeren1ny

Krigeren-serien af Josefine Ottesen

Der ER romance heri, men det er virkelig ikke ret meget. For Od os hans historie er det selvfølgelig betydeligt, og det fylder da også en del på en måde, men det er slet ikke som Twiligt for eksempel. Det er Od’s historie der fortælles, ikke historien om en romance – giver det mening? Den er i hvert fald helt fantastisk god! Jeg har aldrig fået dem anmeldt på bloggen, for jeg læste dem for mange år siden og har egentlig bare hørt dem på lydbog en masse gange siden, men jeg kan virkelig anbefale den!

13617796

En Historie Fra Kanten-serierne/trilogierne af Paul Stewart & Chris Riddell

Det er ret lang tid siden jeg har læst mange af dem her, men jeg husker ikke de havde nogen romance overhovedet. Man skal så holde tungen lige i munden med den her, for det er en hel masse trilogier i det her univers. Man kan godt starte med prequel-serien, men jeg startede med den her, som var den der udkom først. Jeg anbefaler man læser Kvisth-trilogien først, så prequel-trilogien og derefter resten i kronologisk orden – sådan fik jeg mest ud af dem i hvert fald. Anyway, så er de helt vildt gode, lidt skøre og med fantastiske illustrationer.

Engelsk:

  • Quint Trilogy/prequel #1: The Curse of the Gloamglozer
  • Quint Trilogy/prequel #2: The Winter Knights
  • Quint Trilogy/prequel #3: Clash of the Sky Galleons
  • Twig Trilogy #1: Beyond the Deepwoods
  • Twig Trilogy #2: Stormchaser
  • Twig Trilogy #3: Midnight Over Sanctaphrax
  • Rook Trilogy/sequel #1: The Last of the Sky Pirates
  • Rook Trilogy/sequel #2: Vox
  • Rook Trilogy/sequel #3: Freeglader
  • Cade Trilogy//sequel #1: The Nameless One
  • Cade Trilogy//sequel #2: Doombringer
  • Cade Trilogy//sequel #3: Untitled (2017)
  • Standalone #1: The Lost Barkscrolls
  • Standalone #2: The Immortals

 

Dansk:

  • Quint-Trilogien/Forhistorie #1: Glamhuggerens Forbandelse
  • Quint-Trilogien/Forhistorie #2: Vinterridderne
  • Quint-Trilogien/Forhistorie #3: Tordenslaget
  • Rook-Trilogien/Efterhistorie #1: Den sidste Luftpirat
  • Rook-Trilogien/Efterhistorie #2: Vox
  • Rook-Trilogien/Efterhistorie #3: Fribygger
  • Ekstrahistorier #1: De Glemte Barkruller

 

 

25722381

Night Angel #1: Som En Skygge af Brent Weeks

Jeg har kun læst den første, så om den her tung på romance-fronten i de næste to bøger skal jeg ikke kunne sige. Men den første bog i serien var helt fantastisk, og selvom der er lidt romance involveret, så er det virkelig ikke særlig meget, og slet ikke det der er fokus på. Det var en af de bedste bøger jeg læste i 2015 – find min anmeldelse her.

32187197

Løgnens Træ af Francis Hardinge

Den her bog er så vidt jeg husker helt uden romance, og i stedet fuld af uhyggelig stemning, mystik og løgne. Den er spændende, mystisk og har et lille skvæt overnaturlighed, og jeg manglede i hvert fald ikke romance mens jeg læste den. Anmeldelse her.

monster

Monster af Patrick Ness

Heller ingen romance i den her, men fantastisk rørende historie med sygt flotte illustrationer. Jeg tudede ikke over den, men den rørte alligevel noget i mig, og ændrede faktisk også lidt mit syn på verden. Anmeldelse her.

 

Skriv et svar

