Anmeldelse: Soul Screamers #1: My Soul to Take

• Udgivelse: 2009
  • Forlag: Mira Ink
  • ISBN: 9780778303558
  • Læst: 5/6 til 6/6

Something is wrong with Kaylee Cavanaugh…

She can sense when someone near her is about to die. And when that happens, a force beyond her control compels her to scream bloody murder. Literally.

Kaylee just wants to enjoy having caught the attention of the hottest boy in school. But a normal date is hard to come by when Nash seems to know more about the dark forces behind Kaylee’s power than she does.

And when classmates start dropping dead for no apparent reason and only Kaylee knows who’ll be next, she realises that finding a boyfriend is the least of her worries!

Wauw hvor var den god! Altså, jeg elsker virkelig Twilight, men jeg bliver altid lidt bekymret når forlagene skriver “Twilight fans will love it” eller “perfect for fans of Twilight”, fordi det 9 ud af 10 gange bare slet ikke holder stik. I det her tilfælde tror jeg nu faktisk at man ville elske den hvis man elskede Twilight, jeg var i hvert fald helt vild med den!

Jeg vil sige, at den er sådan lidt en blanding mellem Paranormal Romance og YA Urban Fantasy. Det er ikke kærligheden det handler om, selvom den fylder meget, men den er ikke hovedfokus – det er i stedet på en serie af tilfældige dødsfald. Kaylee kan fornemme når nogen skal dø, og når der falder en rask, ung teenagepige død om i Kaylees nærvær hver eneste dag flere dage i træk, så lugter det lidt af, at der er ugler i mosen. Så faktisk er det sådan lidt krimi-mysterie i en paranormal setting, med romance og venskab som en stor del af historien. Det var en skide god kombination!

I forhold til romancen, så elskede jeg den! Okay, den er liiidt insta-lovey i starten, men det gjorde egentlig ikke så meget. Det gav god mening, og det føles egentlig ikke sådan forhastet eller noget – og ret skal være ret, fyren er eddermame charmerende og totalt ista-love-worthy. Og der er vildt meget romantisk spænding mellem ham og Kaylee. Jeg var solgt!

Jeg elskede det her paranormale univers, der er så meget mere i det end bare Banshees. Der er for eksempel Reapers, og det hele er bare så genialt gennemtænkt! Jeg vil egentlig helst ikke spoile det, for en del af det gode ved den her bog er at opdage alt det her sammen med Kaylee.

Bogen var spændende fra start til slut, og jeg blev hurtigt suget ind i både universet og historien. Karaktererne er levende og nemme at relatere til, men jeg synes Kaylee var rimelig dum nogle gange. Hun fattede virkelig ingenting en overgang, og stillede slet ikke de spørgsmål ved alting som jeg nok ville have gjort. Men hun kommer da over det, og overall kunne jeg virkelig godt lide hende – hun var sej, nem at relatere til, og nem at følge. I approve!