Anmeldelse: Sjælevært

En fortid der rækker langt ud over Celinas eget liv
og trækker hende ind i en usædvanlig og farefuld forelskelse.
Inden længe må Celina indse at hun har en særlig evne
som vil komme til at præge hendes liv for altid.

Anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Det her er en af de der bøger, hvor jeg faktisk havde et ret stort issue med noget (mere om det senere), men alligevel fløj jeg igennem den og kunne ikke lægge den fra mig.

Faktisk kan vi vel lige så godt starte med det der var mit eneste egentlig problem med bogen: Bastian. Eller rettere, Bastian og Celinas kærlighed. Jeg klikkede aldrig rigtig med Bastian, selvom han og Celina skiftes til at fortælle historien. Jeg kom aldrig rigtig til at kende ham eller føle at jeg var ham mens jeg læste hans kapitler, og nok lidt af samme årsag følte jeg ikke rigtig noget for kærligheden mellem ham og Celina. Det, og så gik det lidt for stærkt med det romantiske, man nåede aldrig rigtig selv at få chancen for at få kriller i maven.

Til gengæld klikkede jeg vældig godt med Celina, hun er alle tiders karakter, og man føler man kender hende godt i løbet af no time. Jeg kunne totalt relatere til hende, hendes følelser og måde at reagere på. Hun var vildt likeable, og jeg var totalt på Team Celina. Jeg synes det var fedt at hendes kæreste og veninde måske ikke lige var guds bedste børn, og at hendes forældre egentlig er lidt nogle røvhuller, men at der ikke bliver gravet for meget i det og draget et masse konklusioner – den slags kan man som læser godt selv finde ud af.

Historien er jo egentlig ret kort til så kompliceret et plot, men det fungerede skide godt. Der er lidt infodump i starten, fordi vi jo ligesom skal have stablet det overnaturlige univers på benene inden plottet begynder, men det gjorde ikke spor. Historien var spændende, universet var spændende, og jeg fløj igennem bogen i løbet af en dags tid. Jeg var vild med mystikken og uhyggen, Celina var awesome, det overnaturlige var fedt, og der var egentlig spænding fra side et og hele vejen til slutningen – og historien tog da også et par uventede drejninger undervejs.

Så selv om jeg måske ikke rigtig følte romantikken eller Bastian, så kan jeg jo ikke benægte at det var en pageturner med en mega awesome hovedperson og en historie der var spændende fra start til slut.