Anmeldelse: Ti Små Åndedrag

• Antal Sider: 366
  • Originaltitel: Ten Tiny Breaths
  • Forlag: Lovebooks
  • ISBN: 9788711566985
  • Læst: 17/4 til 20/4

“En bevægende, smuk læseoplevelse.” – Cora Carmack, forfatter til Losing It-trilogien

Tyveårige Kaceys liv ligger i ruiner, efter at hendes forældre, kæreste og bedste ven for fire år siden blev dræbt i et biluheld, og den dag i dag hjemsøger minderne fra ulykken hende stadig. Fast besluttet på at lægge fortiden bag sig flygter Kacey og hendes femtenårige lillesøster Livie fra Grand Rapids, Michigan til Miami for at starte på en frisk. I begyndelsen kæmper de for at få tingene til at hænge sammen, men Kacey er ikke bekymret. Hun kan klare hvad som helst – alt andet end deres mystiske nabo i nummer 1D.

Trent Emerson har funklende blå øjne og dybe smilehuller, og han balancerer på den hårfine, uimodståelige grænse mellem nice guy og bad boy. På grund af sin tragiske fortid er Kacey opsat på at holde alle folk på afstand, men deres fælles tiltrækning er ikke til at komme udenom, og Trent er desperat for at finde en vej til Kaceys forskansede hjerte – selv hvis det indebærer, at han vil blive nødt til at afsløre en forfærdelig hemmelighed, som kan true med at ødelægge begge deres liv.

Anmeldereksemplar fra forlaget Lovebooks.

Wauw altså, hvor var det bare en fantastisk bog! Fantastiske karakterer, fantastisk historie, fantastisk humor, og en hel masse badass-ery. Det tog ikke engang et kapitel, så var jeg solgt til stanglakrids, og jeg elskede den hele vejen igennem. SÅ GOD!

Egentlig var jeg nok lidt betænktelig, fordi coveret giver mig et indtryk af en lidt trist sødsuppe-historie. Pigen i den hvide kjole ser så engleagtig og uskyldig ud, og jeg forventede egentlig at det ville være en lidt intetsigende bog. Men jeg synes virkelig ikke coveret på nogen måde viser hvor fantastisk den her bog egentlig er.

Kacey er simpelthen så badasss og mega fantastisk! Kacey fortæller historien, og vi møder hende på et tidspunkt hvor hun er flygtet med sin søster til Miami. Der er gået flere år siden den ulykke der dræbte hendes forældre, hendes kæreste og hendes bedste veninde, og Kacey har det sgu ikke sådan super godt. Hun kan ikke klare at nogen rører ved hendes hænder, hun skubber alle fra sig ved at påtage sig en kællinge-rolle, så ingen ripper op i det følelsesmæssige rod hun har indeni. Og hun er virkelig en kælling, hun er led, hun slut-shamer, hun er skarp i munden og har en meget kort lunte. Og hun flygter, hvis nogen eller noget kommer for tæt på.

Men selvom Kacey er en værre kost til at begynde med , så synes jeg virkelig hun var fantastisk. Hun har stadig humor, og jeg elsker jo en karakter der er skarp i munden, og så bruger hun også nærkampstræning til at komme af med sine frustrationer. Mega badass! Jeg kan totalt relatere til hvorfor hun gør som hun gør, også selvom man ikke kender alle detaljer fra ulykken og de år der fulgte efter.

Kacey og hendes lillesøster flytter ind i en lejlighed, og ved siden af bor Storm. Storm er blondine, 23 og har en datter på 5 år. Storm er barmfager, og arbejder som bartender på en stripklub. Storm og hendes datter Mia er de mest fantastiske karakterer, og det var virkelig spændende og hjertevarmende at se især Kacey og Storm udvikle et venskab, selvom Kacey selvfølgelig stritter imod til at begynde med.  Og så er der selvfølgelig Trent, som er den fyr Kacey forelsker sig i. Trent er, ligesom alle andre karakterer i den her bog, helt fantastisk og totalt relateable. Han og Kacey var så gode sammen!

Historien handler egentlig om at Kacey skal have styr på sig selv, og håndtere den smerte og følelsesmæssige rod der kom som følge af ulykken. Den har et rimelig vildt plottwist, og jeg synes var helt fantastisk, og den er spændende fra start til slut. Ikke fordi den er fuld af action eller sådan noget, men fordi den er fuld af karakterer som man kommer til at elske, og en fantastisk romance.