Anmeldelse: Terra Nova #3: Den Som Husker

34374783

pink 3 stjerner

 

  • Titel: Den Som Husker
  • Serie: Terra Nova #3
  • Forfatter: Astrid Heise-Fjeldgren
  • Antal Sider: 329
  • Udgivelse: 2017
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702176766
  • Læst: 4/4 til 9/4

 

 

I en verden på randen af sammenbrud er der kamp om resurserne, og magthaverne i Oplandet holder befolkningen i et jerngreb. Aik har forsøgt at gå imod magthaverne, blandt andet ved at samarbejde med oprørsgruppen Àlibertá. Men nu er gruppen så godt som opløst, og hans gode ven Ken har sluttet sig til banderne i deres hjemby, Store F.

Under stor fare kæmper Aik og hans hjælpere fra Region Syd sig tilbage til Store F og kontakter resterne af Àlibertá i håb om at kunne få Ken til at skifte mening. Det håb smuldrer dog hurtigt, og snart er Aik og de andre på flugt fra både myndighederne og banderne. Det eneste sikre vil være at lade byen bag sig for altid, men Aik har givet Ken et løfte, som ender med at sætte alles liv på spil.

DEN SOM HUSKER er tredje og sidste bind i serien Terra Nova.

Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal.

Det her bliver en lidt kort anmeldelse, for jeg kommer egentlig bare til at gentage hvad jeg allerede har sagt i anmeldelsen til bog et og bog to. Serien holder egentlig niveauet hele vejen til enden, og kunne man lide etteren, så vil hele serien med garanti være et hit.

Men der er to ting der skiller sig ud. For det første blev det hele meget mere klart i den her bog, altså alt det med oprøret, hvorfor det skulle være et oprør og så videre. Alt det der politiske som indtil nu ligesom ikke rigtig har været der kommer nu ind i billedet, så jeg faktisk endelig for alvor fattede hvad det her egentlig handlede om. Man kan jo sige at det er lidt sent, men bedre sent end aldrig. Jeg kunne så stadig godt bruge et kort, jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor de forskellige lande/områder befinder sig i forhold til hinanden.

Eftersom det med manglende viden om verdenen var mit største issue med de tidligere bøger, så skulle man jo tro den her så ville være bedre når nu der er kommet styr på det. Det er den også, i hvert fald på det punkt. Men jeg forstår ikke visse ting som Aik gør. Han er hovedløs, han tænker sig ikke om, og konsekvensen er, at folk han holder af dør omkring ham som fluer. Jeg kan virkelig, virkelig ikke forstå at han kan være så dobbeltmoralsk, og jeg kan da slet ikke forstå at han kan gå helt i spåner over at de er døde, som om det ikke var hans egen skyld fordi han åbenbart ikke havde to brikker at flytte rundt med. Urgh!

Bortset fra det var jeg positivt overrasket over slutningen, både hvordan man kom frem til at Aik endte på den der båd, hvordan det gik med survival-personen fra bogen, og hvordan nutids-aiks historie sluttede. Det var virkelig en god slutninng!

Skriv et svar

