Anmeldelse: DX #2: Under Jorden

• Serie: DX #2
  • Forfatter: Jon Zaar
  • Antal Sider: 242
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740612110
  • Læst: 5/2 til 15/2

Hannibal er gamer med stort G – eller det vil sige, det var han. Førhen brugte han al sin tid på spillet, men det var før alt det mærkelige skete. Hannibal prøver at overbevise sig selv om, at det bare var en syg drøm. At han aldrig blev suget ind i spilkoncernen DX’s blodige skydespil. At han aldrig mødte en flok andre gamere derinde. At han aldrig mødte Lea .

I stedet fokuserer Hannibal på at få styr på sit liv, passe skolen, bruge tid med sin mor. Real life. Men da Hannibals gamle ven fortæller han overraskende nyt fra det gamle spilunivers, bliver fristelsen for stor. Hannibal bliver nødt til at se, hvad der er sket siden sidst, og snart suges han igen ind i et spil, der handler om liv eller død. Og pludselig må Hannibal sande, at det ikke kun er hans eget liv, der står på spil, hvis han ikke lykkes med at stoppe DX.

DX – Under jorden er efterfølgeren til DX – Cyberkriger. Bøgerne om drengen Hannibal, der suges ind i spilgiganten DX’s blodige spilunivers, er skrevet af forfatter og skolelærer Jon Zaar.

Anmeldereksemplar fra forlaget Turbine.

Jeg synes, at det her var en rigtig god fortsættelse til Cyberkriger, som er første bog i serien. Den er vildt actionpacked, og hvis du nogensinde har spillet et first person shooter, så vil du kunne genkende følelsen af pumpende adrenalin som den her bog giver dig.

Jeg starter lige med at sige, at jeg altså stadig ikke er klar til at melde mig ind i Hannibals fanklub. Jeg synes han blev bedre i løbet af den første bog, og han virker stadig noget mere voksen og fornuftig end i begyndelsen på Cyberkriger. Men jeg kan bare ikke rigtig med, at han taler så grimt i sit hoved. Hans måde at tænke på – de ord, der bruges altså – synes jeg faktisk er ret irriterende. Ikke engang jeg bander så meget i mine tanker, og jeg bander ellers en hel del til daglig. It’s just who I am. Men jeg synes det var unødvendigt i den her bog, det fik ham til at virke frygtelig usympatisk – bortset fra de tidspunkter hvor han glemte at tænke grimt. Så kunne jeg bedre relatere til ham, og fik en fornemmelse af at han faktisk er helt okay.

Bogen vinder på sit hæsblæsende tempo. Okay, nogle gange går det lidt for stærkt, ment på den måde at jeg får svært ved at forestille mig de ting der sker, fordi der mangler lidt beskrivelser nogle gange. Men bogen er fuld af adrenalinpumpende action, og man kan mærke den helt ind i sin egen krop. Det er en fed følelse, og jeg var især vild med det da vi kom til den radioaktive ødemark fuld af dræberrobotter. Fuuuuck det var fedt!

Derudover, så har bogen nogle hængepartier. For eksempel er jeg ikke helt sikker på jeg forstår, hvad DX’s plan egentlig er. Overtage verden, okay, men … hvorfor? Er DX-bagmændende kunstige intelligenser, eller er de rigtige mennesker? Jeg ved det ikke, og det er egentlig lidt frustrerende. Derudover, så er der godt nok nogle tåkrummende kliché-øjeblikke. For eksempel afskeden med Cyber. Det var nærmest så billig-hollywood-produktion som det kan blive, og i de øjeblikke tabte karaktererne rigtig meget personlighed. De blev til papfigurer. Og så er sproget nok lidt for farverigt for mig.

Så selvom bogen en del issues, så er det en virkelig fed gamer-bog. Den der hårdtpumpende action der er giver en helt fantastisk følelse når man læser, og jeg vil gerne indrømme at det der radiotaktive ødemarks-scenarie i den sidste del af bogen var monster fedt. Jeg var egentlig ikke alt for voldsomt generet af de ting jeg ikke synes fungerede, fordi den der følelse af at være høj på adrenalin skubbede alt andet væk. Jeg er klar på flere bøger i serien, især efter den cliffhanger.