Anmeldelse: Magisterium #3: Bronzenøglen

• Serie: Magisterium
  • Forfatter: Holly Black & Cassandra Clare
  • Antal Sider: 250
  • Originaltitel: The Bronze Key
  • ISBN: 9788771054347
  • Læst: 29/1 til 5/2

Eleverne på Magisterium bor trygt og godt under troldmændenes beskyttelse, mens de lærer at bruge magi for at skabe orden i en kaotisk verden. Eller … sådan burde det være. Men nu går kaos til modangreb.

Call, Tamara og Aaron har travlt med deres eksamener og de magiske konkurrencer. Men efter et chokerende drab på en af deres klassekammerater, må de i stedet sætte efter en uhyggelig morder – og selv sætte livet på spil i jagten.De tre venner opdager hurtigt, at magi kan gøre ufattelig stor skade, hvis den bliver brugt i det ondes tjeneste … og ikke bliver stoppet i tide.

Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Bronzenøglen er ligesom toeren – den er virkelig fængende, også selvom den måske ikke ligefrom holder dig vågen om natten. Men du sætter dig ned for at læse et kapitel, og pludselig har du læst tre. Den var spændende, og jeg glædede mig til at vende tilbage til den hver gang jeg blev nødt til at stoppe med at læse fordi jeg havde noget andet jeg skulle.

Jeg kunne rigtig godt lide, hvordan den fortsætter med at flette plottråde sammen. Her sker det egentlig først sådan rigtig til sidst, men Oh My God en cliffhanger! Jeg må erkende, at selvom jeg havde en idé om hvordan det hang sammen til sidst, så var jeg slet ikke forberedt på det plottwist. Jeg så det virkelig ikke komme, men hvor var det genialt! It all makes sense! Og alle dødsfaldene! Jeg er så meget fan.

Jeg er så stadig ikke rigtig solgt på magiskolen. Det virker stadig som om de egentlig ikke rigtig lærer noget, men bare går rundt og laver random og underlige ting som ikke rigtig giver noget. Lidt magi her, lidt magi der og så er det det. Skolen fylder så lidt, og det synes jeg egentlig er lidt træls. Jeg manglede lidt at føle de faktisk lærte noget om magi, og jeg ved stadig ikke helt hvordan de egentlig lærer noget som helst. Det er ikke sådan skole-dramaet mellem karakterer jeg synes manglede, men mere om magien og den der følelse af også at lære noget sammen med dem.

Der er blandet noget mordmysterie ind i plottet i den her bog, og den synes jeg egentlig fungerede rigtig godt! Jeg var aldrig i tvivl om hvem der egentlig var den skyldige, men jeg kunne godt lide den fornemmelse jeg fik af, at der var mere i det end som så – hvad jeg jo så fik ret i. Jeg var hele tiden nysgerrig, jeg ville vide mere og havde flere af de små brikker til puslespillet. Der er intet som et godt mordmysterie med ekstra hemmeligheder involveret!

Men karaktererne synes jeg forsvandt lidt. Callum var fantastisk, men Aaron og Tamara var bare så mærkelige. Især Aaron, det ene øjeblik var han en skiderik, så er han god igen, og så er han pludselig sådan helt moody and broody, det virkede helt vildt out of character. Det samme med Tamara, nogle af de ting hun siger og gør var bare helt forkerte i forhold til den karakter jeg synes jeg kendte fra de første to bøger. De bliver jo også ældre, I get it, men der var ligesom ikke rigtig noget til at underbygge hvordan de opførte sig. De var bare pludselig mærkelige.

Så altså, spændende og fængende bog. Mordmysteriet var godt, plottwistet var epic og Callum var awesome. Men jeg synes stadig magiskolen mangler noget mere mere, den virker som en tom skal der skal få den egentlige historie op og køre, og ikke en del af historien. Og så var Aaron og Tamara totalt out of character.