Anmeldelse: Sanddrømmeren #3: Valkyrien

imagegenpink 2 sjerner

  • Titel: Valkyrien
  • Serie: Sanddrømmeren #3
  • Forfatter: Sidsel Katrine Slej
  • Antal Sider: 292
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740612776
  • Læst: 3/12 til 6/12

Efter at Fréa begyndte sin oplæring som Valkyrie i Asgård, har hun dårligt nok haft et eneste roligt øjeblik. Den magtfulde Od brygger konstant på sine onde planer for at overtage magten over Asgård, og han er slet ikke færdig endnu. Knap er det lykkedes Fréa og veninden Ranveig at lokke Midgårdsormen tilbage i verdenshavets bølger, før de opdager en mistænksom, ubevægelig dis over havet. Disen viser sig at skjule en hel flåde af ondsindede ildjætter fra Muspelheim, men ikke nok med det: Midt i flåden spotter de også Naglfar. Skibet, der er bygget af døde mænds negle. Skibet, der ifølge forudsigelserne om Ragnarok skal sejle til Vígríðrsletten med ulykkesguden Loke som kaptajn, hvor det endelige slag skal stå. Det sidste slag.
Fréa får brug for al sin magi, hvis hun skal bremse Ragnarok, og samtidig må hun tøjle sin længsel efter sin elskede Magne, der er som forsvundet. Det bliver et hæsblæsende ridt mod tiden for at stoppe jordens undergang, mens det endelige slag rykker nærmere og nærmere …

Bøgerne om sanddrømmeren Fréa er fantasy spækket med spænding, kærlighed, mod og mytologi. Valkyrien er tredje bind i serien, der også tæller Sanddrømmeren (bind 1) og Runemagikeren (bind 2).


Anmeldereksemplar fra forlaget Turbine.

Der var faktisk rigtig meget fedt i den her bog, men hånden på hjertet – det gik alt for stærkt for mig. Der var masser af fart over feltet, og selvom det jo egentlig er godt, så tabte jeg altså pusten og blev sådan lidt meh. Men først, det gode:

  • Venskabet mellem Ranveig og Fréa. De to var mega awesome sammen!
  • Det med Ranveigs fortid. Hvor er det rart at det hun har været igennem bliver behandlet så godt! Det var meget realistisk uden at Ranveig blev et offer.
  • Episkheden. Der er masser af Hollywood-værdig action i bogen, og selvom jeg synes det gik for stærkt, så er det med eksplosionen mega episk og kæmpestort. Og det var fedt!
  • Od’s planer. Od er en snu satan, og alene det at han prøver er bringe Ragnarok frem er jo stort, og at han så også er snu og lægger geniale planer er bare endnu bedre!
  • Vale! Totalt random karakter der ligesom bare kommer dumpende, men han var sjov og modig og awesome!
  • Slutningen ❤
  • Hel. Og underverdenen. Hvor er det rart med en hersker af underverdenen der ikke er en ondskabsfuld, led skurk.

Det knap så gode:

  • Det går aaaalt for stærkt. Der sker alt for meget på alt for få sider, og det meste af tiden er det flygten mellem det ene sted og det næste. Der løbes en masse og flygtes en masse, og jeg kedede mig simpelthen rigtig meget af tiden. Jeg ville ønske, det ikke havde føltes så forhastet.
  • Det med at noget af handlingen foregår i Århus. Det kunne jeg bare ikke rigtig med, fordi jeg kender byen så godt. Det føltes … mærkeligt.

Det eneste der egentlig ikke fungerer for mig er tempoet. Det gik så stærkt at jeg tabte interessen, selvom historien og alt det med Od og hans mystiske, snedige planer faktisk er ret spændende, så følte jeg at det gik alt alt for stærkt. Men slutningen er til gengæld virkelig tilfredsstillende, og virkelig fantastisk ❤

2 meninger om “Anmeldelse: Sanddrømmeren #3: Valkyrien

  1. Åh, bogen ligger på min reol og venter på mig og jeg er simpelthen så spændt.
    Måske farten ikke vil røre mig så meget, nu din anmeldelse har gjort mig forberedt på det? We’ll see – jeg ser i hvert fald frem til, at læse nærmere om Ods skumle planer!

Skriv et svar

