Anmeldelse: Exilium #1: De Fejlfødte

32186151pink 4 stjerner

 

  • Titel: De Fejlfødte
  • Serie: Exilum #1
  • Forfatter: Linette Harpsøe
  • Antal Sider: 325
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 9788771710311
  • Læst: 20/11 til 22/11

I halvandet år har 17-årige Fry og hendes familie siddet i tvungen isolation i deres eget hjem. De har mistet kontakten til resten af omverdenen. Sult og elendighed driver familien længere og længere ud mod vanviddets rand. Udenfor bevæger ukendte skabninger sig omkring i mørket, og Fry ved, at det kun er et spørgsmål om tid, før hendes hus bliver det næste, der falder. Familiens eneste håb er at blive reddet, men da den dag kommer, bliver intet, som Fry havde forestillet sig det.

Sammen med nabodrengen Timo, bliver Fry hvirvlet ind i et kynisk komplot mod menneskehedens overlevelse. Hendes venners liv hænger i en tynd tråd, men kan Fry redde dem, når de har allermest brug for hende, eller vil løgne og halve sandheder blive deres undergang?

De Fejlfødte er første bind i den planlagte trilogi, Exilium.


Anmeldereksemplar fra forlaget Dreamlitt.

Det her er en af de der bøger der måske har et småting der irriterer dig, men du kan død og pine ikke lægge den fra dig alligevel. Den var så freaking god! Latterligt spændende og sådan en bog jeg fandt små undskyldninger for at læse i, selvom jeg egentlig ikke havde tid. Men den har altså nogle småting som jeg ikke syntes om. But first, det gode:

  • Den første del, diktafon-delen. Det var SÅ godt, så nervepirrende og så spændende! Den første del af bogen er fortalt som logger, Fry indtaler på en diktafon, og det fungerede skide godt! Det var min absolut yndlingsdel af bogen, jeg var instantly hooked, det var fantastisk!
  • Beskrivelserne af, hvordan verden går i stykker. Det virker meget realistisk og gennemtænkt, og det betyder altså noget i en post-apocalyptic historie. Jeg er nødt til at tro på, at det kunne være sket.
  • Mysteriet. For der er selvfølgelig et. Hvad er det for nogle væsner der lurer i natten, hvor kommer de fra, og hvordan er de blevet til? You get the point. Det var fedt! Og der var tilstrækkelig mange informationer til at det var spændende, uden at afsløre for meget.
  • Fry. Den pige har ben i næsen og omløb i hovedet (det meste af tiden), I approve!
  • Historien. Det hører egentlig sammen med mysteriet, men det her er virkelig en god historie. Man bliver lynhurtigt fanget, og den er dødspændende lige til det sidste.
  • Creepy-heden. Den her bog er creepy og lidt ulækker, brutal og lidt ond, og det fungerer!

Det knap så gode:

  • Elin Holst. Hun forvirrede mig virkelig meget, er det meningen hun skal være god eller? For alt hvad hun siger lyder, som om hun bare er en dum voksen der tror hun ved alting. Jeg var frustreret over hende, fordi hendes opførsel ikke giver mening, og hun lyder bedrevidende hele tiden.
  • Fry er nogle gange temmelig dum. Hør, hvis du ikke samarbejder får du ikke noget at vide, så lad nu være med at råbe “HVOR ER ANIKA” hele tiden, når du ved at det bare får dem til at bedøve dig. Brug nu de hjerneceller du har i dit hoved pigebarn.
  • Tidlinjen. Jeg havde lidt svært ved at finde ud af hvor lang tid der var gået, jeg troede det måske var nogle uger, men pludselig er det nogle måneder, og jeg har ingen idé om hvornår jeg fik det at vide.
  • Folk bliver lidt for tætte lidt for hurtigt. For eksempel Fry og D. De har kendt hinanden mindre end to dage, og alligevel tænker Fry at “nu har de haft en skænderi, de er ved at glide fra hinanden”. Øh, glide fra hinanden? Der er gået to dage? Det samme med Elin og Fry. Jeg følte det virkelig ikke.

Så altså, virkelig spændende bog, der især starter helt fantastisk ud. Senere hen kommer der nogle småting, men det ændrer ikke på, at det her er en virkelig spændende og un-put-downable bog. Og så slutter den med en virkelig led cliffhanger, så jeg glæder mig maks til den næste bog kommer!

2 meninger om “Anmeldelse: Exilium #1: De Fejlfødte

  1. Pingback: De Fejlfødte – Exilium #1 – Bibliotekattens Bøger

  2. Pingback: Cover redesign af Exilium #1: De Fejlfødte og cover release på Exilium #2: Glasmuren – Sus' bogblog

Skriv et svar

