Anmeldelse: Illuminae-filerne #1: Illuminae

30532935pink 4 stjerner



  • Titel: Illuminae
  • Serie: Illuminae-filerne #1
  • Forfatter: Amie Kaufman & Jay Kristoff
  • Antal Sider: 608
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Illuminae
  • Forlag: Politikens Forlag
  • ISBN: 9788740032284
  • Læst: 3/11 til 6/11

Da Kady slår op med Ezra, tror hun, det er det hårdeste, hun nogensinde skal igennem. Samme dag bliver hendes planet invaderet.

Året er 2575, og to rivaliserende mega-koncerner er i krig om planeten Kerenza, der er lidt mere end bare en is-dækket plet i udkanten af universet. Den ene koncern, Beitech, angriber Kerenza, hvor den anden koncern udfører illegalt minearbejde på Beitechs område. Det er hensigten, at angrebet skal dræbe alle civile på planeten, men det lykkes en række mennesker at evakuere til andre planeter – heriblandt historiens to hovedpersoner, Kady og Ezra, hvis kærlighedshistorie vi får fortalt, mens de prøver at finde rundt i konflikten mellem mega-koncernerne og redde både sig selv og fremtiden for deres medborgere fra Kerenza.

Deres problemer er dog kun lige begyndt – en dødbringende pest er brudt ud og muterer med skrækindjagende resultater.

Flåden, der skulle beskytte dem, viser sig at være deres fjende, og ingen ved magten vil afsløre, hvad der reelt foregår.

Kady må hacke sig ind i et fintmasket net af informationer for at finde frem til sandheden, og det står hurtigt klart, at der kun er en, der kan hjælpe hende: Ezra, som hun havde svoret aldrig at tale til igen.

Illuminae er første del af en trilogi om sandhedens pris og bygget op af hackede filer af dokumenter, interviews, aflytninger, journaler, mails etc., der tilsammen udgør historien om den hemmelige krig mellem de to (sci-fi !) mega-koncerner.


Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Du skal ikke lade dig skræmme af at Illuminae er lidt mærkeligt sat op. Hvis du kæmper lidt med det i starten og synes det er totalt underligt og ingenting giver mening, så please fortsæt med at læse! Der er en vanvittigt god historie indeni, og når man først har vænnet sig til måden at læse den bog, så er det fandeme en god bog!

Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at den her bogs historie bliver fortalt gennem chatsamtaler, hackede filer, overvågningsudskrifter og aflytninger, og at den derfor er lidt sær at læse. Og det er den virkelig, de første 25 sider fattede jeg ikke en brik og var ret forstyrret af måden bogen er sat op på, men så begyndte jeg at forstå noget af det der foregik, det begyndte at blive latterligt spændende, og samtidig vænnede jeg mig ligesom til måden historien blev præsenteret.

De næste 400 sider var jeg fuldstændig besat. Hold. Nu. Kæft hvor var det godt, det var skide spændende og vildt addictive læsning, og jeg blev fuldstændig besat. I to døgn var den bog det eneste jeg rigtig kunne tænke på, og jeg kunne helt sikkert have læst den ud i ét køre uden at blive træt af den.Jeg ELSKEDE plottet, som i at det var den perfekte sci-fi-historie for mig, jeg elskede virusudbruddet, jeg elskede hele der her sammensværgelses-mystik-halløj, hvor man aldrig helt ved hvad der foregår og hvem der står bag hvad, men samtidig hele tiden får små bidder af information. Det er helt vildt vanedannende og jeg elskede det!

Men altså, jeg må indrømme at jeg lidt tabte interessen hen mod de sidste 150 sider. Der skete ikke rigtig mere med den del af bogen jeg allerbedst kunne lide, og jeg fandt nogle af de transcripts fra AIDAN lidt for træls opstillet. Det var jo nærmest ikke læsbart, og jeg endte med bare at skippe det meste, når teksten svingede sig rundt på irriterende måder. Og det blev jeg sgu lidt sur over, for jeg havde virkelig ikke lyst til at gå glip af noget.

Eftersom bogen er fortalt gennem filer og så videre, så skulle man jo tro at man ikke rigtig kommer til at føle noget for hovedpersonerne. Men det gør man virkelig, jeg følte jeg kendte dem begge to, og jeg var totalt solgt på romancen imellem dem. Det var lige i øjet!

Den her bog er helt fantastisk addictive, når du først kommer 25-30 sider ind i den er den ikke til at slippe, og selvom jeg synes AIDAN-transkipterne blev lige abstrakte nok for mig, så er det eddermame en god begyndelse på en science-fiction serie. Jeg hører at der er en film på vej og det glæder jeg mig helt afsindigt til – det bliver en mega awesome film!

4 meninger om “Anmeldelse: Illuminae-filerne #1: Illuminae

  1. Jeg synes også den er helt fantastisk. Har læst den på engelsk. Man bliver udfordret af fortælleformen, men det er ikke nogen dårlig ting.

    1. Ja, jeg synes det var mega fedt! Okay, man skal lige vende sig til det, og der hvor man skal vende bogen på hovedet og sådan for at læse var lidt træls, men ellers – feeedt mand! Totalt X-files-vibes😀

Skriv et svar

