Anmeldelse: Havets Tåre (Samlet Udgave)

18624349-1pink 3 stjerner


  • Titel: Havets Tåre, Hjertets Kald, Sjælens Bånd
  • Serie: Havets Tåre #1, Havets Tåre #2, Havets Tåre #3
  • Forfatter: Camilla Wandahl
  • Antal Sider: 287
  • Udgivelse: 2013, 2014, 2015. Denne udgave 2015.
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 9788763841375
  • Læst: 11/10 til 13/10

For mange år siden var der krig mellem havfolkene. Striden kostede Prinsesse Perle sin elskede, og på sit dødsleje græd hun en allersidste tåre, som blev forvandlet til en perle. Legenden siger, at den der bærer Havets Tåre er havfolkets sande leder.

Den unge havmand Seth er kommet i besiddelse af Havets Tåre. Men han ønsker ikke at herske. I stedet har han brugt perlens magi til at redde et menneske fra druknedøden…

Sidste sommer druknede Lejla næsten, og nu hader hun vandet, der giver hende skræmmende mareridt. Af alt i verden har hendes familie slæbt Lejla med på krydstogt, hvilket hun bestemt ikke har lyst til. For det er, som om havet kalder på hende.

Da Lejla og Seth mødes på krydstogtet, bliver de begge hvivlet ind i en tornado af intens kærlighed og farlige intriger. Under havets overflade lurer både havfolk og sirener, og der står hurtigt klart, at Lejlas verden aldrig mere kan blive normal.


Anmeldereksemplar fra forfatter Camilla Wandahl.

Camilla Wandahl beskrev den her for mig som en bog der var ment til dem der var lidt for unge til Twilight eller ikke kan læse Twilight endnu, som jo faktisk er en ret lang bog/serie.

For god ordens skyld, så er den her anmeldelse baseret på en samlet udgave af de tre bøger, så den dækker hele historien. De tre bøger ialt fylder 287 sider, og det er o faktisk ikke ret meget – omkring 100 sider per bog. Til gengæld er bogen præcis det forfatteren skrev at den var: perfekt til dem der er for unge eller endnu ikke kan læse Twilight. Den er sød og sjov, men også romantisk og spændende.

Noget af det som jeg godt kan lide er, at sproget og måden den er skrevet på ikke taler ned til læseren. Tit med middlegrade og bøger skrevet til dem der ikke læser så godt synes jeg, at sproget taler meget ned til dem. Bare fordi man er ordblind, ung eller ikke er så skarp til at læse betyder det ikke at man er dum, og det synes jeg virkelig den her bog gjorde godt! Selvfølgelig er sproget ret enkelt, sætningerne er korte og så videre, men jeg følte ikke at bogen gik ud fra at jeg var dum, og det er virkelig et plus!

Jeg synes det her havfrueunivers var helt super! Okay, så man får ikke gennemgående viden om det eftersom bøgerne/serien er lidt kort, men jeg kan godt lide det her med legenden om Havets Tåre, havmenneskenes magi og måden den fungerede på, og måden deres haler glitrer og lyser op. Jeg har altid spekuleret på, hvordan havfolk kunne se noget så langt under vandet – har de nattesyn eller? I den her lyser deres haler op. I approve!

Lejla er alle tiders hovedperson. Måden bogen er skrevet på gør, at man i løbet af ti sider føler man er inde i hovedet på Lejla, at man kender hende og at man er hende. Jeg synes også hendes familie, både hendes mor, far og kusine føltes levende og virkelige. Til gengæld føltes samtlige havmennesker som lidt flade papfigurer, især Seth og Ania. Hvad skete der lige for at Ania var varm det ene øjeblik og en kold kælling det næste? Jeg følte lidt hun havde en eller anden form for dobbelt personlighed, og jeg kunne overhovedet ikke gennemskue hvad hun havde gang i. Hun forvirrede mig. Og Seth følte jeg bare aldrig rigtig jeg kom til at kende.

Nu er bogen (eller bøgerne skulle jeg måske sige) ret korte, og det kunne jeg nogle gange godt mærke. Ind imellem synes jeg det gik lidt for stærkt, men overall synes jeg historien flød godt, bogen føltes generelt ikke rushed, og historien og plottet er spændende, både romantikken og alt det andet.

Så overall synes jeg Seth blev lidt en flad karakter, jeg følte ikke rigtig at han var virkelig – han var der bare. Nogle gange gik historien også lidt hurtigt, men til genægld var Lejla awesome som hovedperson, og jeg kunne rigtig godt lide historien og plottet.

2 meninger om “Anmeldelse: Havets Tåre (Samlet Udgave)

  1. Freja

    Hej det her spørgsmål har ikke noget med anmldelsen at gøre, men jeg ville gerne spørge alligevel. Jeg skal til BogForum i november og jeg ville vare vide, skal man selv have bøger med hvis de skal signeret af en forfatter? (Patrick Ness) Eller kan man købe dem derovre?

    1. Du kan sagtens selv tage dem med, men man plejer også at kunne købe bøgerne på messen. Jeg plejer selv at tage dem med, men alle gange jeg har været til messe har jeg set, at man også kunne købe bøgerne.

Skriv et svar

