Anmeldelse: Celle 7

• Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 9788702194272
  • Læst:  17/9 til 20/9

Skal hun leve eller dø? Du bestemmer.

En berømt multimillionær er blevet myrdet. 16-årige Martha Honeydew er tiltalt for mordet.

NU ER RETFÆRDIGHEDEN I JERES HÆNDER.

Det er befolkningen, som skal beslutte, om Martha er skyldig. Hver dag ser tusindvis af mennesker tv-programmet Stemt til døden, det eneste program som giver dig mulighed for at bestemme, hvem der skal leve, og hvem der skal dø.

Martha har tilstået. Men er hun skyldig? Eller er virkeligheden en anden, end det de viser os på tv?

Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal.

Den her bog bliver sammenlignet en del med Hunger Games, men lad jer ikke snyde – de har kun det til fælles at nogen bliver dræbt på TV. Derudover er Celle 7 helt sin egen, og det er sådan en bog man bare flyver igennem.

Jeg ville nok beskrive den som dystopisk thriller-agtig. Vi er i et fremtidigt samfund, der kunne være England, hvor man ikke længere har et retsvæsen. Folk bliver ikke anholdt og kommer i retten, hvorefter en jury eller en dommer bestemmer deres straf. Her sendes det hele på TV, og den almindelige befolkning kan stemme om hvorvidt folk er skyldige og fortjener straf, eller om de er uskyldige og bør gå fri.  Når folk begår virkelig modbydelige forbrydelser, så ender de på dødsgangen. Her er 7 celler, og hver dag rykkes fangen til den næste celle, indtil de ender i 7 – hvor den elektriske stol findes. Sagen belyses så i TV, og folk stemmer om hvorvidt vedkommende skal leve eller dø.

Det der gør den her bog virkelig spændende og virkelig svær at slippe er, at den er lidt som et mordmysterie. Vi følger flere forskellige personer, selvfølgelig Martha, men også hendes rådgiver og andre som har en betydning for det der skete og Marthas tid på dødsgangen. Nogle kapitler er også fra TV-showet. Martha har tilstået mordet på Jackson Paige – men er det nu også hende der har gjort det? Lidt efter lidt udfoldes mysteriet, man får hele tiden små hints og spor gennem Martha der ser tilbage på sit liv og hændelserne op til mordet, gennem hendes rådgiver og de andre der kæmper for at få sandheden frem.

Egentlig havde jeg det ret blandet med Martha. Hun er endt på dødsgangen og har tilstået et mord, så selvfølgelig er hun nok rimelig deprimeret. Men jeg synes hun fremstår meget som en overdramatisk teenager, og ikke på den gode måde. Det er måden hun taler til folk på, måden hun tænker tilbage på og måden hun svælger i at hun skal være martyr. Jeg kunne godt have brugt at hun havde været mere moden omkring det hele, og at hun havde været både stærk og melankolsk i stedet for bare melankolsk og overdramatisk. Men alligevel følte jeg en form for bånd med hende, især hen mod slutningen af bogen hvor jeg synes hun bliver væsentlig mere stærk.

Jeg sad faktisk længe over svingede mellem 1 og 4 stjerner. Der er et rimelig stort spring imellem, det ved jeg godt, men efter at have læst sidste side var jeg simpelthen bare gal i skralden. Hvor var slutningen henne? Der var jo ingen! Nu har jeg siddet og bidt negle, jeg har smuglæst når jeg burde sove og siddet på kanten af stolen, og så er det sådan den slutter? Ej hvor var jeg skuffet! Hvis der er en bog 2, så giver det mening, men hvis ikke? Meh. Men jeg endte alligevel med fire stjerner, for bortset fra det allersidste kapitel, så er det eddermame en god bog, den er latterligt spændende og virkelig addictive, og man kan jo ikke rigtig komme udenom at jeg elskede den helt frem til slutningen.

Så altså, jeg var pissesur over slutningen, men alt deroptil var det virkelig en god bog! Latterligt spændende, med en virkelig creepy indsigt i et samfund der er totalt korrupt. Jeg elskede følelsen af ikke at kunne slippe bogen, alle de små spor og hints, det var virkelig fedt!

6 meninger om “Anmeldelse: Celle 7

1. ENIG!!!!! I slutningen. Nøj, hvor var det bare øv man! Jeg tror bare, at hvis der er/kommer en toer, så vil den have ca. samme handling som den her… Selvom jeg vil håbe, der kommer en, og at den så rent faktisk vil handle om det oprør, man hele tiden fornemmede var undervejs…

2. Sikke en vild svingning!😀 Jeg opgav selv bogen, da den bare ret hurtigt blev alt for irriterende at høre på (lydbog), og de blandede anmeldelser gør nok jeg ikke rigtig fortryder den beslutning :p

3. Pingback: Celle 7 | Bibliotekattens Bøger