Anmeldelse: House of Comarré #3: Ondt Blod

• Forfatter: Kristen Painter
  • Antal Sider: 538
  • Originaltitel: Bad Blood
  • ISBN: 9788758810799
  • Læst: 8/9 til 12/9

Chrysabelle er knap kommet sig efter sit skæbnesvangre besøg hos Aurelianen før hun planlægger at vende tilbage.
Mal frygter for hendes liv, men velvidende at han ikke kan stoppe hende, indvilliger han i at hjælpe. Sammen med shadeux-feen, Mortalis, rejser de til den – for vampyrer – lukkede by, New Orleans, for at hente sorgens ring. Men ringen er i en magtfuld fes varetægt, og han er ikke indstillet på at aflevere den uden betaling.

Imens opnår Tatiana større og større magt, og i Paradise City kæmper Creek både mod en viljefast borgmester, og de overnaturlige kræfter som er ved at vågne.

Samhain rykker stadig nærmere, og dermed den endelige sammensmeltning mellem menneskenes og de overnaturliges verden.

Please Tellerup, vil i ikke godt oversætte de sidste to bøger? Det her er ikke en trilogi, og det vidste jeg godt, men jeg er virkelig blevet glad for den her serie, og ONDT BLOD slutter også på en sådan måde at jeg virkelig virkelig gerne vil slå kløerne i bog 4. Det er virkelig en god urban fantasy/vampyrserie!

Men altså, den rammer stadig ikke helt de fem stjerner, og det skyldes præcis det samme som i forrige bog: Mal og Tatiana. Mal svælger i selvmedlidenhed, som helt sikkert skal få Mal til at virke heroisk og som “the good guy”. Men helt ærligt, jeg synes virkelig hans ynk er træls at høre på, især fordi Mal er pisseawesome når han lige glemmer at svælge i sit eget selvhad. Og Tatiana? Stadig alt for overdrevet og alt for meget. Ond med ond på og ude af stand til at bruge hovedet. Vold og blod, yay. Jeg har bare lidt svært ved at se hende som en skurk, fordi jeg dybest set ser ned på hende som værende dybt åndssvag og vildt uintelligent.

Meeen, det er faktisk lidt derfor at bog 3 var så stor en cliffhanger for mig. Sidst i bogen sker der noget med både Tatiana og Mal, som ændrer dem. I begge tilfælde følte jeg det var til det bedre, og især Mal blev lige pludselig meget mere spændende og ret så tiltrækkende. Omend eg stadig synes Creek er the shizzle! Men altså, der skete virkelig noget med de to, så nu er jeg sådan helt aaaaargh, må vide hvad der sker med dem! Også selvom Tatiana jo egentlig er den onde, så fik hun lige pludselig så meget mere dybde der sidst i bogen, og nu synes jeg faktisk hun er virkelig spændende karakter.

Egentlig er ONDT BLOD meget som bog to. Der kommer flere plotlinjer i spil, nogen af sluttes, og resten nærmer sig hele tiden hinanden sådan at man hele tiden liiiige skal læse lidt mere. Jeg kan rigtig godt lide at det hele ikke bare handler om Chrysabelle og Tatiana, men at Creek, Doc og og Aliza alle har deres eget spil i spillet om man så må sige. Det er på ingen måder en kedelig bog, og den fortsætter den måde at bygge plot på som startede i bog to, og det fungerer altså bare!

Et plus mere er Chrysabelle. I bog et er hun sådan lidt sød og naiv, og tør ikke rigtig gøre alt for meget modstand når alle omkring hende pakker hende ind i vat. Men efterhånden er hun blevet en selvsikker og stærk kvinde, og i den her bog får hun eddermame sat hankønsvæsnerne godt og grundt på plads. Hun er for sej! Hun er dødbringende, modig og fuldt ud i stand til at klare sig selv, noget hun beviser til fulde i den her bog.

Så altså: Bortset fra Mal og Tatiana, så havde jeg ikke noget som helst negativt at sige om bogen. Jeg elsker universet, jeg elsker den måde plottet (eller plottene skulle jeg måske sige) sygges op og flettes sammen, og slutningen var virkelig spændende og totalt cliffhanger-agtig.